-(اصطلاح عرفانى)خواطر عبارت از حصول حالت خاص است اندر دل كه با سرعت زائل شود و خاطر ديگرى جاى گزين آن گردد.
ابو القاسم قشيرى گويد:خواهر خطاباتى است كه بر ضماير وارد ميشود كه گاه بالقاء ملك است گاه بالقاء شيطان كه احاديث قفس است.
زمانى كه از طرف ملك و القاء آن باشد الهامست و اگر از طرف نفس باشد هوا جس است و هر گاه از طرف و بالقاء شيطان باشد وسواس است و اگر بالقاء رحمن باشد خاطر حق است.
اگر از طرف و بالقاء شيطان باشد داعى بر معصيت است،اگر از طرف نفس باشد داعى بر پيروى از شهوت است.
بابا طاهر گويد:«ابداء الخواطر كفر و اخفائها جهل»كه نمايان كردن آن بر نفس كفر است(از رساله قشيريه ص 41- تاريخ تصوف ص 645).
الخَوافِق
-(هيئت)جهات اربع را گويند.
خودبينى
-(اصطلاح اخلاقى و عرفانى) غرور،خودخواهى و در خود نگريستن است كه مغاير خدابينى است كه از آداب سلوك خود نگريستن است:
خود را مبين كه خودبينى را روى نيست،خود را منگار كه خود نگارى را راى نيست،خود را مپسند كه خودپسندى را شرط نيست.
دور باش از صحبت خودپرور عادت پرست بوسه بر خاك كف پاى ز خود بيزار زن خود را منگار كه حق تو را مىنگارد.
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 2 صفحه : 822