responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 787

دوم بود و بيت طالع خانۀ حيات و بيت سوم خانۀ برادران و اقرباء و سفرهاى نزديك و تحويل از جائى بجائى و بيت رابع خانۀ پدر و افلاك و ضياع و عقار و عواقب امور است و بيت خامس خانۀ فرزندان و رسولان و هدايا و اكل و شرب و بيت ششم خانه خدمتكاران و بندگان و بيت هفتم خانۀ شركاء و ازواج و خانۀ هشتم خوف و مرگ و ميراث و اموال،خانه نهم خانه سفر دور و دين و علم و زهد و فكر و عقل و خانۀ دهم خانۀ سلطان و مادران و اشغال و اعمال سلطان و خانۀ يازدهم خانۀ دوستان و اميدها و سعادات و خانۀ دوازدهم خانه اعداء و شقاوتها..

(از بيست باب ملا مظفر).

خَبَر تَثليث

-(اصطلاح اصولى و حديث و آن خبر معروف

«انما الامور ثلاثة امر بين غيه فيجتنب و امر بين رشده فيتبع و شبهات بين ذلك» است.

(از خزائن ص 21).

خَبرِ عَزيز

-(اصطلاح درايه و حديث) و آن خبرى است كه راويان آن در هيچ يك از طبقات كمتر از دو نفر نباشد.(از درايه ص 21).

خَبرِ غَريب

-(اصطلاح درايه و حديث) و آن خبرى است كه در تمام طبقات راوى آن يكى باشد يا در بعضى از طبقات(از درايه ص 21).

خَبرِ مُتَواتر

-(اصطلاح درايه و حديث و اصولى)و خبرى است كه جماعتى آن را نقل كرده باشند بنحوى كه مفيد علم باشد يعنى علم عادى و محال باشد كه همگى تبانى بر كذب كرده باشند و بالجمله يكى از طرق علم عادى اخبار متواتره است و اغلب اطلاعات و علوم ما نسبت به امور تاريخى از همين راه است.زيرا هرگاه يك خبرى را عدۀ بنحو واحدى و لو وحدت معنوى نه لفظى نقل نمايند محال است كه همگى تبانى كرده باشند پس مفيد يقين خواهد بود(از معالم ص 101 و تلويح ص 429).

خَبَرِ مُستَفيض

-(اصطلاح اهل درايت و حديث و اصول)و خبرى است كه راويان آن در هر مرتبۀ زياده بر سه نفر باشند (از درايه ص 19).

خَبَرِ مَشهور

-(اصطلاح حديث)خبرى است كه مفيد اطمينان باشد و مشهور باشد و اصحاب بدان عمل كرده باشند.

خَبرِ واحِد

-(اصطلاح درايه و حديث و اصول)و خبرى است كه بحد تواتر نرسيده باشد چه آنكه راويان آن يكى باشند با متعدد،در آن كه خبر واحد حجت است يا نه ميان اصوليان بحث است و در آنكه هرگاه خبر واحدى محفوف به قرائن باشد كه مفيد اطمينان و علم باشد حجت است نيز بحثى نيست(رجوع شود به درايه ص 18-قرانين ص 429-تلويح ص 431).

در اصول رشاد راجع به انواع خبر و خبر واحد و متواتر آمده است:

هرگاه جماعتى كه سازش آنها با يكديگر عادتا غير ممكن است وقوع واقعۀ را حكايت نمايند و خبر آنان در مستمع توليد يقين كند آن خبر را اصطلاحا خبر متواتر گويند.

پس خبر متواتر آن خبرى است كه بنفسه مفيد قطع باشد.

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 787
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست