responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 774

در اين حيرت فلكها نيز ديريست كه مى‌گردند و سرگردان دريغا
در اين دشوارى ره جان من شد كه راهى نيست بس آسان دريغا
رهى بس دور مى‌بينم در اين راه

حَيِّز

-(اصطلاح فلسفى)در معناى كلمۀ حيز و فرق آن با مكان ميان فلاسفه اختلاف است.

شيخ و جمهور متكلمان ميگويند:مكان و حيز دو لفظ مترادف‌اند و بمعناى سطح باطن از جسم حاوى مماس با سطح ظاهر از جسم محوى است.

لكن شيخ در طبيعيات گويد:حيز اعم از مكان است زيرا حيز شامل وضع هم ميشود مثلا فلك الافلاك داراى حيز و در حيز است و در مكان نيست زيرا وراى آن جسمى نيست كه مماس با آن باشد«كل جسم اثيريا كان أو أسطقسيا فله حيز طبيعى يقبله عند الخروج عنه با قرب الطرق و هو عند القائلين بالجوهر الفرد هو الفراغ الموهوم و هو عند هم غير المكان اذا المكان عندهم ما يعتمد عليه الجسم كما هو فى العرف و عند القائلين بالبعد نفس المكان و عند الذاهبين الى السطح اعم منه و من الوضع فان الجسم المحيط ليس له مكان على تعبير هم لكن له وضع و محاذاة بالنسبة الى ما فى جوفه».

(رجوع شود به شفا ج 1 ص 185،164، 144-دستور ج 2 ص 68) «الاحياز الطبيعية للاجسام البسيطة هى الاحياز التى يقتضيها هذه الاجسام حالة ماهى غير ممنوعة فى اوضاعها و اشكالها عن الامر الطبيعى فان اختلاف الوضع و الشكل قد يحوج الجرم الى ان لا يطابق مكانه الطبيعى».

(شفا ج 1 ص 185 و رجوع شود به كشاف ج 1 ص 299) در هيئت و نجوم نيز اين اصطلاح بكار برده شده است و حيز آن بود كه كواكب نهارى در روز فوق الارض و در شب تحت الارض بوند و كواكب ليلى بر عكس.

(از بيست باب ملا مظفر)

حَيض

-(اصطلاح فقهى)خونى است كه از زنان در حال صحت و بدون علت ولادت يا افضاء از سن نه سال ببالا خارج ميشود(از سن نه سال و قبل از شصت در قرشى و پنجاه سال در غير قرشى)و اين خون با غلظت وحدت و حرقت خارج شود و رنگ آن سياه و قرمز است.

اقل مدت حيض سه روز و اكثر آن ده روز است و كمتر يا زيادتر استحاضه است حكم حائض اينست كه در مدت حيض از نماز و روزه معاف است و مجامعت با آن حرام است و در قرآن است:

«يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُوا النِّسٰاءَ فِي الْمَحِيضِ وَ لاٰ تَقْرَبُوهُنَّ حَتّٰى يَطْهُرْنَ فَإِذٰا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللّٰهُ إِنَّ اللّٰهَ يُحِبُّ التَّوّٰابِينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ» (از شرح لمعه ص 24 رجوع شود به عروة ص 105 و الفقه على ص 121).

در معتقد اماميه آمده است:

حيض خونى بود كه حادث شود در زمانى كه معهود بود زن را كه در آن زمان خون بيند يا در زمانى كه شريعت حكم كرده باشد بآن.

و خون استحاضه همچنين بود الا آنست كه غالب بر خون حيض آن.باشد كه گرم باشد و غليظ،و جهنده،و سرخى كه با سياهى زند.

و خون استحاضه سرد باشد،و زردى برو غالب بود،و رقيق باشد،يعنى:تنك

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 774
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست