نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 2 صفحه : 730
و ص نمودار عدد نود.قرشت ثخذ.
«ق»نمودار يكصد و«ذ»نمودار هفصد.
ضظغ و غ نمودار يك هزار است.
و چون از هزار بالاتر رود بر عكس شود.
(رجوع شود به رياض المنجمين تأليف ميرزا مصطفى وكيل لشكر تهران 1301 ص 29)
حِسبيَّه
-(بكسر حاء و سكون سين اصطلاح فقهى)و عبارت از امر بمعروف و نهى از منكر است و شامل مشروعات شود و امور حسبيه امور شرعى است تا حدى معين.رجوع شود به(كشاف ج 1 ص 304).
حَسَن
-(بفتح حاء و سين اصطلاح حديث و فقه و عرفان)و آن روايتى است كه واحد بوده و متصل السند باشد به معصوم و راويان آن ممدوح امامى باشند بدون وجود معارض بذم مقبول در حال كه عدالت تمام مراتب روات ثابت نشده باشد لكن بعضى ثابت العدالة باشند و رجال آن هم مشهور باشند.
(از كشاف ج 1 ص 423-معالم ص 215).
و حسن بضم حاء مقابل قبح است و امرى است كه ملايم با طبع باشد و حسن ابتداء كلام در نظم يا در نثر در صورتى است كه ابتداء سخن از الفاظ عذب و لطيف و منظم تشكيل شده باشد با نظم و سبك صحيح،اهل بيان گويند سه موضع از كلام بايد زيبائى و جلوه خاص داشته باشد يكى ابتداء كلام است كه از لحاظ لفظ و معنى ملايم طبع باشد و براعت استهلال داشته باشد و دوم انتهاء آن كه بايد با ابتداء آن مناسب و ملائمت داشته باشد و سوم وسط كلام كه بايد بطور تدريج،با بكار بردن الفاظ روان و با سبك منظم و ملائم با مقام و طبع منتقل به مقصود شود و رعايت ميان مفتح كلام و مقطع آن بنمايند(از كشاف ج 1 ص 425-مطول ص 401-403).
و گفتهاند«اثقل ما يوضع فى الميزان حسن الخلق»و«حسن الخلق احتمال الاذى و قلة الطلب و بسط الوجه و طيب الكلام»و «من يجالس الملوك ينبغى ان يجالسهم بحسن الادب»(طبقات ص 57،59).
و گفتهاند«حسن الخلق كشف الاذى عن الناس و احتمال الاذى عنهم بالحقد و لا مكافاة»(از طبقات ص 53).
ابن هند الفارسى گويد«حسن الخلق على معان ثلاثة:مع الله بترك الشكوى و مع اوامره بالقيام اليها بنشاط و طيب نفس و مع الخلق بالبر و الحلم»(از طبقات ص 401).
و گفته شده است كه حسن خلق كمالات و زيبائيهاى جمال احديت را گويد:
فكل مليح حسنه جمالها معار له بل حسن كل مليحة حافظ گويد:
عكس روى تو چو در آينۀ جام افتاد صوفى از خندۀ مى در طمع خام افتاد
حسن روى تو بيك جلوه كه در آينه كرد تركيبات آن:
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 2 صفحه : 730