responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1374

كه عشق كوه و بيابان تو داده ما را
شكر فروش كه عمرش دراز باد چرا تفقدى نكند طوطى شكر خارا

غَزوَه

-(اصطلاح فقهى)غزوه در لغت،قصد قتال باشد با دشمن و در عرف شرع قتال با كفار است و بالجمله در جنگهاى اسلامى در صورتى كه حضرت رسول خود عهده‌دار قيادت بودند غزوه مى‌گفتند و غزواتى كه حضرت رسول همراه لشكريان و فرمانده آنها نبودند سريه گفته‌اند(از كشاف ص 1099).

غَزَل

-(اصطلاح ادبى)بفتح غين و زاء اسم است از مغازله يعنى سخن گفتن با زنان و در اصطلاح شعراء عبارت است از ابياتى چند متحد در وزن و قافيه و بايد از دوازده بيت تجاوز نكند و اگر زيادتر شود قصيده گويند،در غزل اغلب وصف حال محبوب و بحث از عشق و محبت كنند و آن را تشبيب نيز گويند.(از كشاف ص 1098).

غُسَاله

-اين اصطلاح فقهى است و غساله آبى است كه از محل مغسول جدا شود يعنى آب مستعمل در شستشو.(از شرح لمعه ص 17).و آب مستعمل در غسل و وضو و طهارت.

غَسّانيَّه

-(اصطلاح كلامى)فرقه از مرجئه ميباشد ياران غسان كوفى كه گويند:ايمان عبارت از معرفته بالله و رسول است اجمالا نه تفصيلا.(از كشاف ص 1098).

غُسل

-(اصطلاح فقهى)بضم عين سيلان آب مطلق بود بر تمام بدن و آن براى اداء فرائض واجب است فى نفسه و واجب لنفسه نيست بلكه واجب براى خاطر اعمال ديگر است مانند نماز و روزه.و ترتيب آن ابتدا نيت است و بعد شستن سر و گردن و بعد دست راست و بعد دست چپ(طرف راست و طرف چپ)اين غسل را غسل ترتيبى گويند و در غسل ارتماسى ابتدا نيت كنند و سپس يك دفعه تمام بدن را زير آب كند و آنچه لازم است آنكه تمام بدن در آن واحد زير آب باشد،موجبات غسل شش است جنابت،حيض،استحاضه، كثيره،نفاس،مس ميت قبل از غسل،مرك مسلم.و موجبات جنابت دو چيز است انزال منى در خواب و بيدارى و غيبوبت حشفه در قبل يا دبر مرد يا زن غسل ميت واجب است اعم از آنكه مرده بالغ باشد يا طفل، مجنون باشد يا عاقل و ترتيب غسل ميت اين است كه ابتدا با آب سدر او را غسل دهند دوم با آب كافور سوم با آب قراح و در هر يك از اين اغسال سه‌گانه اول سر و گردن دوم طرف دست راست سوم طرف دست چپ يا بطور ارتماسى.(از شرح لمعه ص 23،30،32-عروه ص 99- الفقه على...ص 77،388).

و موجبه ستة الجنابة و الحيض و الاستحاضة مع غمس القطنة و النفاس و مس الميت النجس آدميا و الموت و موجب الجنابة شيئان هما الانزال و غيبوبة الحشفة قبلا و دبرا فيحرم عليه قرائة العزائم و اللبث فى المساجد و الجواز فى المسجدين و وضع شىء فيها و مس خط المصحف او اسم اللّه و اسم النبى و احد الائمة..و واجبه النية بجز عمن الرأس و غسل الرأس و الرقبة اولا ثم جانب الايمن ثم الايسر و يسقط الترتيب بالارتماس و هو غسل البدن اجمع دفعة واحدة عرفية..(از شرح لمعه ج 1 ص 23

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1374
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست