نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 2 صفحه : 1372
اهل سنت در تعريف و تحديد آن خالى از اضطراب و تشويش نيست و فروع زيادى كه بر اين قاعده متفرع ميشود حكم آنها بر حسب اختلاف معنى غرور مختلف ميشود.
(كليات ص 42).
غَرَض
-(اصطلاح فلسفى)علت غائى شىء را گويند رجوع به فرهنگ علوم عقلى شود.
غَرق
-(اصطلاح عرفانى)غرق كسى است كه از مقام تفرد گذشته باشد و مستغرق در مرتبت جمع شده باشد و آن را سه درجه است 1 استغراق علم است در عين حال كه حال بر او غالب شده باشد و از علم خود غافل شده باشد و علم او حكم حال را پيدا كرده باشد استغراق اشاره است در كشف قهر يعنى از جهت توالى نور كشف مستغرق در آن شده و از كمال حال خود غافل شده باشد 3 استغراق شواهد در جمع كه از شهود كشف خود مستغرق شده باشد كه همت خود را با حق جمع كرده باشد.
(شرح منازل ص 185).
مولانا غرق حق باشد نه باشد غرقتر همچو موج بحر زير و زبر زير دريا خوشتر آيد يا زبر تير او دلكش تر آيد يا سپر گفتم آخر غرق تست اين عقل و جان گفت رو،بر من اين افسون مخوان من ندانم آنچه انديشيدۀ اى دو ديده دوست را چون ديدۀ غرق عشقىام كه غرق است اندر آن عشقهاى اولين و آخرون مجملش گفتم نكردم من بيان ور نه هم لبها بسوزد هم زبان
غَرقى و مَهدوم
-(اصطلاح فقهى) منظور كسى است كه در آب غرق شده و فوت شده باشد يا خانه و ديوارى بر او خراب و فوت كرده باشد كه احكام خاص دارد.
نصوص بسيارى از اهل بيت عصمت و طهارت و از آن جمله است صحيحه بجلى كه سؤال كرده از قومى كه در كشتى غرق ميشوند يا خانه سر آنها خراب ميشود و معلوم نيست كداميك قبل از ديگرى فوت شده ميفرمايد بعضى از بعض ديگر ارث ميبرند.
ارث بردن بعضى از بعض ديگر مشروط است بچهار شرط:
اول آنكه حال مشتبه باشد و معلوم نباشد فوت كدام يك مؤخر از ديگر است پس اگر در يك لحظه اتفاق افتاده و مقارن با هم باشند هيچ كدام از ديگرى ارث نخواهند برد.و اگر معلوم باشد كداميك مقدم بوده فقط آنكه مؤخر است از او ارث ميبرد.زيرا روايات صريح و يا ظاهر است در اختصاص بصورتى كه اشتباه در تقدم و تأخر موت باشد.
شرط دوم آنكه فوتشدگان لا اقل يكى از آنها داراى مالى باشد بجهت اينكه توريث فرع تحقق مال است.و اگر يكى از آنها داراى مال باشد آن كسى كه مال ندارد از مالدار ارث ميبرد.و از او بوارث زندهاش انتقال مىيابد.
شرط سوم تحقيق سبب ارث است بين هلاكشدگان باين كه از حيث رتبه بر ديگران مقدم بوده و يا با آنها شريك
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 2 صفحه : 1372