responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1360

آن را فروخت وجود ندارد.

مالى را كه وثيقه قرار ميدهند بايد قابل قبض باشد و لذا بسيارى از فقهاء رهن سهم مشاع را جائز ندانسته‌اند.

(كليات ص 145،146) پس از تماميت عقد رهن هيچ يك از طرفين حق ندارند در عين مرهونه جز آنچه راجع بحفظ عين است تصرفى نمايند.

بنا بر اين مالك نمى‌تواند آن را بدون رضايت مرتهن بفروشد يا اجازه دهد يا نزد ديگرى رهن گذارد يا آن را بديگرى هبه نمايد.

و احكام ديگرى كه بر آن مترتب ميشود بقرار ذيل است:

1-در جائى كه دارائى راهن وافى با داء ديونش نباشد مرتهن در استيفاء دين خود از عين مرهونه بر ساير طلبكارها حق تقدم خواهد داشت.پس اگر چيزى از آن زياد آيد بين سايرين تقسيم خواهد شد و اگر كسر آيد در مقدارى كه كسر آمده در بقيه اموال با ساير طلبكارها به نسبت سهيم خواهد بود.

با امتناع راهن از اداء دين مرتهن با رجوع بحاكم،دين خود را از عين مرهونه استيفاء خواهد نمود و اگر چيزى باقى بماند براهن رد ميشود.

عَينُ المُستَأجِرَه

-(اصطلاح فقهى) مال مورد اجاره را گويند كه عين موجره هم گويند رجوع به اجاره شود.

عَينِ مُوقُوفه

-(اصطلاح فقهى)مراد مالى است كه مورد وقف واقع شود.

چيزى را ميشود وقف كرد كه از اعيان خارجى بوده و داراى منافع مشروعى باشد و لو بالقوة و جهل و ابهامى در آن نباشد.

پس كلى در ذمه و منافع بطور مستقيم و چيزى كه مجهول بوده يا داراى منفعت مشروعى نباشد وقف هيچ كدام از آنها صحيح نيست.

و نيز موضوع وقف بايد قابل بقاء و دوام بوده و با انتفاع از آن،عين باقى بماند و متعلق حق غير نباشد.

پس چيزى كه قابل بقاء نبوده مثل گل و ريحان يا بدون اتلاف عين نشود از آن منتفع گرديد مثل مأكولات و مشروبات و يا متعلق حق غير باشد مثل عين مرهونه نمى‌شود آن را وقف نمود.

و نيز از شروط وقف آن است كه عادة قابل اقباض باشد.پس عين مغصوبه كه مالك قادر به تسليم آن نباشد صحيح نيست بلى وقتى براى موقوف عليه قبض آن امكان‌پذير باشد چون نتيجه حاصل خواهد شد صحت آن مانعى نخواهد داشت.

اشاعه ملك مانع از وقف آن نبوده و بالاجماع وقف آن صحيح است.

وقف نقدين فرع بر اين است كه منافع مشروعى سواى مصرف كردن آن بتوان براى آن فرض نمود.

صحت وقف ملك غير مبنى است بر جريان فضولى در وقف و امضاء مالك.

كليات حقوق ص 321،322

عُيوبِ مَرد

-(اصطلاح فقهى)در مبحث نكاح مقرر است كه هر گاه عيوبى در زن يا مرد باشد هر يك حق فسخ نكاح را دارند.عيوب مرد عبارت است از «جنون»«خصا»بكسر خا،و مد آن و آن كشيدن دو خايه باشد،و«وجا»كه -

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1360
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست