نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 2 صفحه : 1352
از آنكه بدون واسطه عارض شود يا با واسطه (دستور ج 2 ص 385).
عَوارضِ سَماويَّه
-(اصطلاح فلسفى) آنچه در تحت اختيار بشر نيست و از آسمان نازل ميشود مانند انواع امراض بنا بر قول قدما (دستور ج 2 ص 385)
عَوارضِ عُرفيَّه
-(اصطلاح فلسفى) امور خارج از ذات اشيا را گويند.
عَوارضِ غَريبَه
-(اصطلاح فلسفى) مراد عوارض غربيه و بيگانه است.
عَوارضِ مُشَخَّصَه
-(اصطلاح فلسفى) ملحقات و لوازم و عوارض خارجى هر موجودى را عوارض مشخصه گويند و بنا بر قول صدر الدين علامتهاى مشخصهاند.
(اسفار ج 2 ص 154).
عَوارضِ مُكتَسَبَه
-(اصطلاح فلسفى) عوارض مكتسبه در مقابل عوارض سماويه است مانند جهل،سفه،سكر و غيره كه در تحت اختيار ما است (رجوع شود به دستور ج 2 ص 386).
عَوالِمِ اربَعَه
-(اصطلاح فلسفى) مراد از عوالم اربعه عالم لاهوت،ملكوت، جبروت و ملك و ناسوت است و بعضى عوالم خمسه گويند كه عبارت باشند از عالم علم،عين،جبروت،ملكوت و عالم خلق.
شيخ اشراق گويد:عوالم اربعه عبارتاند از عالم انوار مجردۀ عقليه و انوار مدبره و عالم صور معلقه و عالم خلق و ماده و برزخ«العوالم الاربعة الاول الانوار القاهرة و هو عالم الانوار المجردة العقلية الثانى الانوار المدبرة و هو عالم الانوار المدبرة الاسفهبدية الفلكية و الانسانية و الثالث البرزخيات و هو عالم الحس الرابع العالم الصور المعلقة الظلمانية و هو عالم المثال و الخيال و هذه العالم المذكور نسميه عالم الاشباح و هو الذى اشار اليها الأقدمون فى الوجود عالما مقداريا غير العالم الحس و به تحققت و بعثت الاجساد» (ش ص 515).
عَوالِمِ عالِيَه
-(اصطلاح فلسفى) مراد عالم مجردات طوليه و عرضيه و صور مجرده و مثل معلقه است«فهذه العوالم العالية كتب الهية و صحف ربانية» (اسفار ج 3 ص 63).
عَوالِمِ كُلّيه
-(اصطلاح فلسفى)مراد عقل و نفس كل و انسان كامل است
عَوالِمُ اللَّبس
-(اصطلاح عرفانى) و تمام مراتب نازلۀ از حضرت احديت است زيرا كه ذات قدسيه تنزل فرموده به تعينات در مرتبت و متصف شده به صفات روحانيه و مثاليه
عَورَت
-(اصطلاح فقهى)و عورت در مرد قبل و بيضتين و دبر باشد و در زن قبل و دبر است و آنچه لازم است ستر آن رنگ بشره است يعنى پوشاندن تمام بدن بجز كفين و صورت.
عَوض
-(اصطلاح ادبى)عوض بفتح عين و سكون واو ظرف است براى استغراق مستقبل مانند«ابدأ»و مختص به نفى است و در صورتى كه اضافه شود معرب است مانند«لا افعله عوض العائضين» و در صورتى كه قطع از اضافه شود مبنى خواهد بود و بناء آن بر ضم است مانند
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 2 صفحه : 1352