responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1352

از آنكه بدون واسطه عارض شود يا با واسطه (دستور ج 2 ص 385).

عَوارضِ سَماويَّه

-(اصطلاح فلسفى) آنچه در تحت اختيار بشر نيست و از آسمان نازل ميشود مانند انواع امراض بنا بر قول قدما (دستور ج 2 ص 385)

عَوارضِ عُرفيَّه

-(اصطلاح فلسفى) امور خارج از ذات اشيا را گويند.

عَوارضِ غَريبَه

-(اصطلاح فلسفى) مراد عوارض غربيه و بيگانه است.

عَوارضِ مُشَخَّصَه

-(اصطلاح فلسفى) ملحقات و لوازم و عوارض خارجى هر موجودى را عوارض مشخصه گويند و بنا بر قول صدر الدين علامت‌هاى مشخصه‌اند.

(اسفار ج 2 ص 154).

عَوارضِ مُكتَسَبَه

-(اصطلاح فلسفى) عوارض مكتسبه در مقابل عوارض سماويه است مانند جهل،سفه،سكر و غيره كه در تحت اختيار ما است (رجوع شود به دستور ج 2 ص 386).

عَوالِمِ اربَعَه

-(اصطلاح فلسفى) مراد از عوالم اربعه عالم لاهوت،ملكوت، جبروت و ملك و ناسوت است و بعضى عوالم خمسه گويند كه عبارت باشند از عالم علم،عين،جبروت،ملكوت و عالم خلق.

شيخ اشراق گويد:عوالم اربعه عبارت‌اند از عالم انوار مجردۀ عقليه و انوار مدبره و عالم صور معلقه و عالم خلق و ماده و برزخ«العوالم الاربعة الاول الانوار القاهرة و هو عالم الانوار المجردة العقلية الثانى الانوار المدبرة و هو عالم الانوار المدبرة الاسفهبدية الفلكية و الانسانية و الثالث البرزخيات و هو عالم الحس الرابع العالم الصور المعلقة الظلمانية و هو عالم المثال و الخيال و هذه العالم المذكور نسميه عالم الاشباح و هو الذى اشار اليها الأقدمون فى الوجود عالما مقداريا غير العالم الحس و به تحققت و بعثت الاجساد» (ش ص 515).

عَوالِمِ عالِيَه

-(اصطلاح فلسفى) مراد عالم مجردات طوليه و عرضيه و صور مجرده و مثل معلقه است«فهذه العوالم العالية كتب الهية و صحف ربانية» (اسفار ج 3 ص 63).

عَوالِمِ كُلّيه

-(اصطلاح فلسفى)مراد عقل و نفس كل و انسان كامل است

عَوالِمُ اللَّبس

-(اصطلاح عرفانى) و تمام مراتب نازلۀ از حضرت احديت است زيرا كه ذات قدسيه تنزل فرموده به تعينات در مرتبت و متصف شده به صفات روحانيه و مثاليه

عَورَت

-(اصطلاح فقهى)و عورت در مرد قبل و بيضتين و دبر باشد و در زن قبل و دبر است و آنچه لازم است ستر آن رنگ بشره است يعنى پوشاندن تمام بدن بجز كفين و صورت.

عَوض

-(اصطلاح ادبى)عوض بفتح عين و سكون واو ظرف است براى استغراق مستقبل مانند«ابدأ»و مختص به نفى است و در صورتى كه اضافه شود معرب است مانند«لا افعله عوض العائضين» و در صورتى كه قطع از اضافه شود مبنى خواهد بود و بناء آن بر ضم است مانند

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1352
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست