responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1268

ارتباط آنها با مفهوم انسان و يكى ديگر ارتباط آنها با مفهوم كاتب و كتابت.

ارتباط ميان مصاديق را با انسان عقد وضع گويند و ارتباط آنها را با مفهوم كاتب عقد حمل گويند.

(از كشاف ص 953-دستور ج 2 ص 332).

عُقدَتان

-(اصطلاح نجومى)عقدة- الرأس و عقدة الذنب رأس دلالت بر سعود كند و ذنب دلالت بر نحوس يكى از آن دو رأس التنين و ديگرى رأس الذنب است و آنها را حركاتى بود و بر حوادث و امورى دلالت نمايند.

(از رسالۀ نجوميه رساله سوم اخوان ص 93 چاپ مصر 1347 و رجوع به مدار ماه شود).

در رسالۀ دوازدهم اخوان آمده است كه نام دو ستاره بود كه يكى را راقص و آن دگر را ذنب نامند.سعادات و نحوسات كواكب از ناحيۀ آنها است.

از رسائل اخوان رساله 12 از جسمانيات ص 11

العُقدَةُ الجُنوبيَّه

-(نجومى)مجاز- الجنوب را گويند(عقده بضم عين)رجوع به جو زهر شود.

العُقدَةُ الشَّماليَّه

-(نجومى)رجوع به جو زهر و رجوع به رأس شود.

عُقدَةُ النّازِلَه

-(نجومى)صورتى بود كه سيارۀ فلك البروج در آن واقع است و هر گاه سيارۀ در عقدة النازله باشد غارب گويند.

عَقدِ فاسِد

-(اصطلاح فقهى).

عقدى كه فاسد بوده قابل تصحيح نيست بلكه محتاج است بعقد جديدى بنا بر اين وقتى عقد اجاره بسبب عدم تعيين اجرت يا منافع فاسد باشد تعيين بعدى بدون عقد جديدى آن را صحيح نخواهد نمود.

(كليات حقوقى ص 139)

عَقد و إيقاع

-(اصطلاح فقهى).

اگر ترتب اثر بر جملۀ انشائى منوط بصدور جمله ديگرى از شخص ديگر باشد آن را عقد گويند و الا ايقاع يا اذن خواهد بود.

اين ضابطه براى تميز بين عقد و ايقاع اگر چه غالبا مطرد است مع الوصف در عقد يا ايقاع بودن بعضى موضوعات مثل جعاله و وديعه و وصيت اختلاف شده است.و شايد منشأ اختلاف اين باشد كه قبول لفظى در اين موضوعات معتبر است يا اينكه قبول فعلى و هر امرى كه دلالت بر رضايت كند در آنها كافى است.

چنانكه در همه موضوعات بهمين منوال است.

عقد يا ايقاع بودن معامله ندرة مثمر ثمر است مثلا وديعه امانت مالكى است پس اگر عقد باشد عقد جائزى خواهد بود و باين لحاظ ودعى يعنى شخصى كه امانت باو سپرده شده ميتواند آن را حال كند در اين صورت امانت مالكى بامانت شرعى منقلب ميشود اما اگر ايقاع باشد مجرد اذنى بوده و ودعى حق حال آن را نخواهد داشت بلكه بامانت مالكى باقى ميماند تا وقتى كه مالك آن را مسترد كرده يا ودعى آن را رد نمايد بهر حال بحث در آن بيفايده است.

(كليات حقوقى ص 26)

عَقرَب

-(اصطلاح هيوى و نجومى)

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1268
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست