responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1265

جمله باشد بخلاف بدل 4-تابع جمله نتواند باشد بخلاف بدل 5-عطف بيان فعلى كه تابع فعلى ديگر باشد نتواند شود بخلاف بدل 6-عطف بيان نتواند بتكرار لفظ اول باشد بر خلاف بدل و فروق ديگر و بالجمله عطف بيان تابعى است غير از صفت كه متبوع خود را توضيح ميدهد و آن مشهورترين دو اسم شىء ميباشد مانند«قام ابو حفص عمرو»و گاه با بدل در لفظ اشتباه شود.

(از هدايه ص 194 سيوطى 168 ص 174-مغنى ص 235 كشاف ص 1007 مختصر المعانى ص 37).

عَطَش

-(اصطلاح عرفانى)يعنى تشنگى و عطشان يعنى تشنه و در اصطلاح كنايت از غلبۀ ولع بآرزوى خود و لقاء محبوب است و آن را سه درجت است.

1-عطش مريد بسوى شاهدى كه او را سيراب كند.

2-عطش سالك براى قطع صفتى از صفات نفس كه او را از توجه بخدا محجوب كرده است و عطش او به روزى كه در آن روز سيراب شود بواسطۀ نيل بمطلوب و محبوب.

3-عطش سالك بآنچه در محب است و محب عطشانست بآنچه بالاتر از آنست و در حقيقت عطش او بكشف حجاب و جلوۀ از محبوب است.

(شرح منازل ص 159).

و گفته‌اند«من عطش الى حالة اتم ممن دهش بها و من دهش بها اتم ممن عطش اليها و هذا شأن قبض الحق بالفناء و بسطه بالبقاء»(طبقات ص 499).

عَطيَّه

-(اصطلاح فقهى)و عطيه باعتبار جنس چهار نوع است 1-صدقه و آن عقدى است كه نياز بايجاب و قبول و قبض دارد باذن موجب و از عقود لازمه است 2-هبه كه محتاج بايجاب و قبول و قبض است باذن واهب و در آن قصد قربت شرط نيست و بعد از اقباض در هبه رجوع جايز است البته قبل از تصرف 3-سكنى و توابع آن كه عمرى باشد و در سكنى نيز ايجاب و قبول و قبض الزامى است و اگر مادام العمر باشد عمرى است و اگر مالك در يك مدت معينى اجازۀ سكونت دهد سكنى و يا رقبى است 4-تحبيس و حكم آن حكم سكنى است در اعتبار قبض و تقيد بمدت و جز آن (از شرح لمعه ج 1 ص 230).

رجوع به عمرى،سكنى،رقبى شود.

هى باعتبار الجنس اربعة الاول الصدقة و هى عقد يفتقر الى ايجاب و قبول و قبض باذن الموجب و من شرطها القربة فلا يجوز الرجوع فيها بعد القبض لتمام الملك و مفروضها محرم على بنى هاشم من غير هم الا مع قصور خمسهم و تجوز الصدقة على الذمى لا الحربى و صدقة السر افضل الا ان يتهم بالترك.الثانى الهبة و تسمى نحلة و عطية و يفتقر الى الايجاب و القبول و القبض باذن الواهب...

و لا يشترط فى الابراء القبول.كذا لا يشترط فى الهبة القربة.

(از شرح لمعه ج 1 ص 332).

عِفَّت

-(اصطلاح اخلاقى)عفت يكى از كيفيات نفسانيه است و از اقسام خلقيات ميباشد«هى الخلق الذى يصدر

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1265
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست