نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 2 صفحه : 1251
عَذرا
-(نجومى)نام ديگر سنبله است كه يكى از صور كواكب است،اين صورت شامل 28 ستارۀ داخل صورت و شش ستارۀ خارج صورت است و اصل آن بصورت زنى بود كه سر آن بسوى جنوب صرفه است و جلو آن عينا جلوى زبانين است يعنى دو ستارۀ كه بر دو كفه ميزان است.
(از صور كواكب عذراء بفتح عين)
عذارَى
-(اصطلاح نجومى)و پنج ستارۀ را گويند كه واقع بر كتف كلب اكبر و دنب و ران آن بود.
(عذارا بضم عين)
عَرابا
-(اصطلاحات گاهشمارى) آخرين روز از هفتۀ عيد مظال بود و بيست و يكم ماه تشرى و حجى بود از حجهاى جهودان.
(عرابا بفتح عين)از التفهيم ص 245
عَرش
-(اصطلاح عرفانى)عرش محل استقرار اسماء مقيد الهى است و آسمان را عرش گويند و فلك الافلاك را نيز عرش گويند و نفس كليه را كه محيط است بر اشياء بروجه تفصيل عرش كريم و لوح قدر و لوح محفوظ و كتاب مبين و و رقاء و زمرد و ياقوت حمراء نامند.
-(اصطلاح عرفانى) مراد فلك اعلى است.(از مجموعه دوم مصنفات ص 164).
عَرشِ عَقلى
-(اصطلاح عرفانى)مراد عقل اول است(از مجموعه دوم مصنفات ص 164).
عَرشِ نَفسى
-(اصطلاح فلسفى) مراد نفس فلك اول است و العرش ثلاثة العرش العقلى و هو العقل الاول و العرش النفسى و هو نفس فلك الاول و لا يخفى انهما نوران فائضان من نور الانوار المقدس و العرش الجسمانى و هو الفلك الاعلى(مجموعه دوم مصنفات 146).
و بالاخره جسم محيط بعالم را كه فلك الافلاك باشد عرش ميگويند و فلك ثوابت را كرسى نامند.
عَرصَةُ القَد
-(اصطلاح فلسفى و كلامى)مراد از اين اصطلاح عالم عقلى است(از مجموعۀ دوم مصنفات ص 259).
عَرَض
-(اصطلاح فلسفى و فقهى) عرض عبارت از موجودى بوده كه وجود آن فى نفسه عين وجودش براى غير و در غير باشد و گفته شده است كه«العرض هو موجود فى شىء غير متقوم به لا كجزء منه و لا يصح قوامه دون ما هو فيه»مانند بياض و سواد و غيره كه وجود انها فى نفسه عين وجود آنها است براى غير و در غير خود.
و يا چيزى است كه حال در غير و شايع در آن باشد و يا ماهيتى است.
كه وجودش فى نفسه عبارت از وجودش در موضوع باشد شيخ الرئيس گويد:
عرض آن بود كه هستى وى اندر چيزى ديگر ايستاده بود كه آن چيز بىوى هستيش خود تمام بود(دانشنامه- الهيات ص 9)و بالاخره عرض موجودى است كه هر گاه در خارج موجود شود ناچار وجودش در موضوعى از موضوعات خواهد
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 2 صفحه : 1251