نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 2 صفحه : 1236
و الموافقه الاتفاقية لا تكفى.
(از قوانين ج 1 ص 155).
الاصل فى العبادات و المعاملات هو الفساد لان الاحكام الشرعية كلها توقيفية و منها الصحة و الاصل عدمها و عدمها يكفى فى ثبوت الفساد و...
(از قوانين ج 1 ص 155)
عِباداتِ ماليّه
-(اصطلاح فقهى)مانند زكاة،خمس،صدقه..
(از تلويح 731)
عِباداتِ مُوَقَّتَه
-(اصطلاح فقهى)و عباداتى است كه آنها را بايد در وقت معين انجام داد مانند نماز و روزه.
(از تلويح ص 305)
عِبادَت
-(اصطلاح فقهى)بكسر عين عبارت از نهايت تعظيم است و آن فقط شايستۀ خداست زيرا نهايت تعظيم در مورد كسى رواست كه نهايت انعام كند و آن خداست و احكام شرعى كه متعلق بآخرت باشد عباداتند و گاه براى ثواب آخرت و خوف از عقاب است و گاه براى شرف عبوديت و محبة الله است.
(از كشاف ص 947).و افضل عبادات آنست كه نه براى خوف از عقاب باشد و نه جلب ثواب.
خواجه نصير گويد:عبادت عبارت از آن بود كه تعظيم و تمجيد خالق خويش و مقربان حضرت او چون ملائكه و انبياء و ائمه و اولياء و طاعت و متابعت ايشان و انقياد اوامر و نواهى صاحب شريعت را ملكه كند و تقوى را كه متمم و مكمل اين معنى بود شعار و دثار خود سازد.
(اخلاق ناصرى ص 80 و رجوع شود به تفسير ص 10-مجموعه دوم مصنفاتص 197).
عبادت را سه مرحله است بعضى خدا را عبادت كنند باميد ثواب آخرت و خوف از عقاب كه عامۀ مؤمنانند و بعضى خدا را عبادت كنند كه شرف عبوديت يابند و خدا آنها را بندۀ خود خواند و بعضى ديگر خدا را عبادت كنند از جهت هيبت و جلال او و محبت بدو كه مرتبت اعلاى عبوديت است.
(از كشاف ص 947)
عَبادِلَه
-(اصطلاح عرفانى)عبادله عبارت از ارباب تجليات اسمائيهاند، موقعى كه متحقق شوند به حقيقت اسمى از اسماء او و متصف شوند بصفتى از اوصاف او.
(اصطلاحات خطى ث 854).
عُبّادِيَه
-(اصطلاح كلامى)عباديه طائفهاى باشند كه همواره عبادات و فنون نوافل را مواظبت و ملازمت نمايند از براى نيل به ثواب اخروى.
(رياض السياحه ص 123-مصباح- الهدايه ص 119).
عِبارت
-(اصطلاح ادبى)در لغت تفسير رؤيا باشد و الفاظى كه دال بر معانى است عبارات گويند كه مفسر عما فى الضميراند و نزد بلغاء آنست كه الفاظى را بتركيبى آرند كه فصحا و بلغا در منشآت خود آوردهاند و مترسلان در مراسلات خود آورند و نزد اصوليان عبارت از نص است.
(از كشاف ص 995).
عِبارةُ النَّص
-(اصطلاح اصولى)و از دلالات الفاظ است و دلالت صريح الفاظ باشد بر معانى مقصوده.و آن معنى عين
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 2 صفحه : 1236