responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1231

(اسفار ج 3 ص 63-ج 1 ص 74- مبدأ و معاد ص 343)و رجوع شود باشباح و اشباح برزخيه و مثل معلقه.

عالَمِ مُلك

-(اصطلاح فلسفى)مراد از عالم ملك عالم شهادت و طبيعت است و گاه از عالم ملك جهان وجود بطور مطلق و كلى اراده شود و در هر حال معنى خاص عالم ملك عالم شهادت و ناسوت است كه جهان جسمانى و عالم اجسام و ماده و ماديات باشد و مقابل عالم ملكوت كه ظل و پرتوى از آن ميباشد (از اسفار ج 4 ص 133).و رجوع به ملك شود.

عالَمِ مُفَصَّل

-(اصطلاح فلسفى)عالم مفصل كه انسان كبير هم ناميده‌اند مراد همان جهان وجود است

عالَمِ مَلَكوت

-(اصطلاح فلسفى)عالم ملكوت عالم باطن را گويند و عالم ملك عالم ظاهر را.

برخى از تركيبات ديگر:عالم اسرار، عالم مجردات،عالم معقولات،عالم ملك، و ملكوت،عالم ناپايدار،عالم فتوح و الارواح عالم باطن،عالم بقاء،عالم پاك،عالم جسم،عالم خاك،عالم راز،عالم صورت، عالم اجسام،عالم وحدت،عالم عبارت، عالم تفصيل،مربيان عالم غيب،منهيان عالم غيب و.....

عالَمِ نَفسى

-(اصطلاح فلسفى)مراد از عالم نفسى عالم ذهنى است و مقابل عالم حسى است (از رسائل صدرا ص 151).

عالَمِ نُفُوس

-(اصطلاح فلسفى)مراد عالم نفوس مجرده است (از مجموعه دوم مصنفات ص 270).

عالَمِ نُفوسِ سَماويَّه

-(اصطلاح فلسفى)مراد عالم نفوس ناطقۀ مدبر فلكيه است (از رسائل صدرا ص 283).

عالَمِ نور

-(اصطلاح فلسفى)مراد عالم مجردات است (مجموعه دوم مصنفات ص 144)و رجوع بانوار مجرده شود.

عالى

-(اصطلاح حديث)نزد محدثين خبرى است كه در آن علو باشد و مقابل نازل است و بالجمله حديثى است كه قليل الواسطه باشد و متصل به معصوم شود و نزد بلغاء آنست كه شاعر الفاظ فصيح را در تركيب چنان به جزالت ربط دهد كه پنداشته آيد،كلمه كلمه و درجه درجه لطافت و ارتقاء يافته است (از كشاف ص 77.درايه ص 43).

عامّ

-(اصطلاح اصولى)و عبارت از لفظ موضوع است براى دلالت كردن بر استغراق اجزاء يا جزئيات آن و بنا بر اين عام بر دو قسم است يا كلى است كه شامل افرادش ميباشد و يا كل است كه شامل اجزاء خود سود و بالجمله كليۀ كلمات و صيغى كه وضعا مفيد عموم باشند صيغ عامند مانند الفاظ«كل-نكرده در سياق نفى،جمع محلى بالف و لام،اسم جنس،الف و لام استغراق و اسم جمع و جمع منكر»در الفاظى كه بيان مسائل شرعى را كند عمومات بسيارى هست و اين عمومات اغلب تخصيص خورده‌اند بطورى كه گويند«ما من عام الا و قد خص» و ناچار بايد گفت كه هر گاه عامى بواسطۀ مخصص تخصيص خورد در تمام افراد

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1231
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست