responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1187

كه بخواهد با علم خود برود كار او دشوار است و بايد فريب شيطان را نخورد و حجابها را بردارد.

(از شرح كلمات بابا طاهر ص 432) و بالاخره كسى كه بعلم خود مغرور شده باشد فريب خورد و راه بمقصود نبرد، كسى كه فقط حق را و حقيقت را ببيند ره يك ساله بيك آن رود.

و نزد فقها بر دو قسم است يكى طريق عام كه طريق نافذ گويند و ديگر طريق خاص كه طريق غير نافذ نامند و نزد اصوليان راه رسيدن به مطلوب است و نزد عرفا مراسم الله و احكام تكليفى مشروع بود.

(از كشاف ص 542 و 919)

طَريقِ استِلزام

-(اصطلاح فلسفى) توصل از معلومات به مجهولات كه مطلوب باشد يا بطريق استلزام باشد و يا بطريق اشتمال و طريق استلزام انتقال بود از ملزوم بلازم و طريق اشتمال انتقال بود از امرى بامرى كه ميان هر دو اشتمال مناسبى باشد.

(از اساس الاقتباس ص 330) طريق در اصطلاح عرفا عبارت از مراسم و احكام خد است و طريق الله وصول بحق است.

رجوع بفرهنگ مصطلحات عرفا شود.

طَريقَت

-(اصطلاح عرفانى)از طريقت سير خاص مراد است كه مخصوص سالكان راه حق است مانند ترك دنيا و دوام ذكر و توجه بمبدإ و تبتل و انزواء و دوام طهارت و وضوء و صدق و اخلاص و غير آن.(از شرح گلشن راز ص 564) و شريعت احكام ظاهر است و بمنزلت پوست است و طريقت لب او و طريقت رفتن از حادث بقديم است كه بعد از آنكه از مقام فنا بمرتبت بقاء رسيد گويند از راه طريقت بحقيقت رسيده است.

(شرح گلشن راز ص 295،297- كشاف ص 919) حافظ گويد:

چيست ياران طريقت بعد از اين تدبير ما دوش از مسجد سوى ميخانه آمد پير ما
ما مريدان رو سوى قبله چون آريم چون روى سوى خانۀ خمار دارد پير ما
در خرابات طريقت ما بهم منزل شويم كاين چنين رفتست در عهد ازل تقدير ما
فرصت گويد:

ز من تعليم گير اى دل مكن زين پس بمدرس جا برين منزل فشان دست و ازين مأوى برون نه پا
طريقت گر كه ميجويى حقيقت گر كه ميخواهى بجو از سالك كامل بخواه از عارف دانا
طريق معرفت خواهى بخواه از عارف سالك نه از شيخ رياكار و حكيم از خرد يكتا
در مجمع السلوت است كه:شريعت نگاه‌داشتن معاملات است و طريقت تزكيه باطن،شريعت راه نفس است و طريقت راه دل و حقيقت راه روح.

ابو القاسم قشيرى گويد:شريعت التزام بعبوديت است و حقيقت مشاهدۀ ربوبيت.

خواجه گويد:اگر طالبى راه پاك كن، و پشت بآب و خاك كن،مرد اين كار مرد بايد و فرد بايد و يك درد بايد تا ره بحقيقت برد.

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1187
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست