نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 2 صفحه : 1164
و القربة» (طبقات ص 293).
حاتم اصم گويد«اصل الطاعة ثلاثة اشياء الخوف و الرجاء و الحب» و اصل المعصية ثلاثة اشياء:الكبر و الحرص و الحسد»و نيز گويد:«اطلب نفسك فى اربعة اشياء:العمل الصالح بغير رياء و الاخذ بغير طمع و العطاء بغير منة و الامساك بغير بخل» (طبقات ص 95) بعضى از تركيبات:محراب طاعت، بوستان طاعت،كوى طاعت،صومعۀ طاعت، سرمايۀ طاعت،پيراهن طاعت ابواب طاعات و عبادات.
كنايت از دنياداران و جباران و خود خواهان است جبت و طاغوت اطلاق بر هر نوع بتى شده و هر نوع مختال و فخورى را شامل است.حضرت امير فرمودند هر چه كه تو را از حق باز دارد طاغوت تو است.
طاق ابرو
-(عرفانى) طاق ابرو كنايت از اهمال سالك است كه بواسطۀ آن سقوط كند در درجه و مقام خود بواسطۀ تقصير خود.
طالب
-طالب يعنى خواستار و جوينده و در اصطلاح جويندۀ راه عبوديت را گويند و محمدت كمال را گويند نه از روى دوستى.
عطار گويد:
طالب آن باشد كه جانش هر نفس تشنه تر باشد و ليكن بىسبب
نى سبب،نى علتش باشد پديد نه بود از خود نه از غيرش نسب بعضى از تركيبات:
طالب مال.
طالب جان.
طالب علم.
طالب دين.
طالب دنيا.
طالب حكمت.
طالب گنج طالب حق طالب باطل.
طالب خدا.
طالب دل.
مولانا گويد:
علم دريائيست بىحد و كنار طالب علم است غواص بحار
گر هزاران سال باشد عمر او مىنگردد سير او از جستجو
كان رسول حق بگفت اندر بيان اينكه منهومان هما لا يشبعان طالب الدنيا و توفيراتها طالب العلم و تدبيراتها پس درين قسمت چو بگشادى نظر غير اين دنيا بود علم اى پدر آب عذب دين همىجوشد ازو طالب راز آن حياتست و نمو غير مرد حق چو ريگ خشك دان كاب عمرت خورد او هر زمان طالب حكمت شود مرد حكيم تا ازو گردى تو بينا و عليم لوح حافظ لوح محفوظى شود عقل او از روح محظوظى شود
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 2 صفحه : 1164