responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1127

هيأت خاصه اجسام ست و بعبارت ديگر ابعاد و الوان است.

(از اسفار ج 1 ص 207)و رجوع بصورت شود

صُوَرِ صَناعى

-(اصطلاح فلسفى) صورت صناعى در مقابل صورت طبيعى است.

ناصر خسرو گويد:اما صورتهاى صناعى چون صورت شمشير و صورت انگشترى است كه اندر آهن و سيم بصنعت مردم آمده است.

(از زاد المسافرين ص 32-تفسير ص 1596)

صُورة الصُّوَر

-(اصطلاح فلسفى) مراد از صورة الصور ذات حق است باصطلاح ارسطو.(از اسفار ج 3 ص 124)

صُورَتِ طَبيعى

-(اصطلاح فلسفى) صورت طبيعى در مقابل صورت تعليمى است و آن صورتى است كه بصنعت مردم نباشد و گاه از صورت طبيعى صورت نوعيه را ميخواهند.

(از اسفار ج 2 ص 149،155- شفا ج 2 ص 454-ج 1 ص 209- تفسير ص 1483)

صُورَتِ عامّه

-(اصطلاح فلسفى) مراد از صورت عامه صور جسميه است رجوع بصورت شود.

صُورَتِ عِلميَّه نوريه

-(اصطلاح فلسفى)مراد صور ذهنى علمى اشياء است.

(از مجموعه دوم مصنفات ص 204)

صُورَتِ عَقلِ اوَّل

-(اصطلاح ذوقى) و منظور نبى است كه فرموده‌اند ان الله خلق آدم على صورته يعنى على صورة آدم.عقل اول اول موجودات است و آدم مخلوقات است و آدم خاكى اول آدميان و آدم فرزندان است اين آدم را بر صورت آن آدم آفريد:چون آن آدم گويا است و اين آدم هم گويا است آن معلم است و اين هم معلم است.آن خليفه است و اين هم خليفه است.پس نه تنها آدم صورت عقل اول است بلكه تمام انبياء صورت عقل اولند و از اين جهت است كه فرمود اول ما خلق الله روحى و اول ما خلق الله نورى.

(از انسان ص 401-402)

صُورَتِ عَقليَّه

-(اصطلاح فلسفى) مراد از صور عقليه موجودات عقلى و ذهنى‌اند كه صور علمى هم گويند.

(از شفا ج 1 ص 260)و رجوع بصورت شود.

صُورَتِ عَقليَّه إلهيَّه

-(اصطلاح فلسفى)گاه از اين اصطلاح صور علميه حق را اراده كنند و گاه عقول را و گاه مثل افلاطونى را اراده كنند كه صور معقوله و صور عقليه هم گويند.

صُوَرِ عِلميَّه

-(اصطلاح فلسفى) مراد صور ذهنيه‌اند و گاه مراد صور علميه الهيه است كه همان مثل نوريه افلاطونيه باشد.

رجوع بصورت شود.

صُورَتِ فَصليَّه

-(اصطلاح فلسفى) مراد فصل است رجوع بصورت شود.

صُورَتِ كَماليَّه

-(اصطلاح فلسفى) هر صورتى كمال شىء است و گاه مراد از اين اصطلاح نفس است.

(اسفار ج 2 ص 162)

صُورَتِ ماهيَّت

-(اصطلاح فلسفى) بنا بر قول اصالت وجوديان وجود صورت

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1127
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست