responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1113

عقد را داشته و احكام و آثار آن عقد بر آن مترتب خواهد شد.

در صلح ايجاب اختصاص به يك طرف نداشته و قبول بطرف ديگر،بلكه ايجاب از يكى و قبول از ديگرى صحيح است.

وضع صلح براى فصل خصومت و حصول سازش است و بجاى بيع و اجاره نيز آن را بكار مى‌برند و باختلاف موارد استعمال مختلف ميشود.

در اصطلاح عارفان صلح از اركان تصوف است كه صوفى صلح كل است همه چيز از نظر عارف جمال و زيبا و زيبائى است تا آنجا كه جهان و جهانيان بر اساس صلح و آشتى استوارند تا اضداد سازش نكنند موجودى تقرر خارجى نيابد مولانا گويد:

زندگى آشتى ضدها است مرگ آن كاندر ميانشان جنگ خاست
صلح اضداد است عمر اين جهان جنگ اضداد است عمر جاودان
زندگى چيست؟آشتى دشمنان مرگ وارفتن باصل خويش دان
صلح دشمن دار باشد عاريت دل بسوى جنگ دارد عاقبت
روزكى چند از براى مصلحت باهمند اندر وفا و مرحمت
عاقبت هر يك بجوهر بازگشت هر يكى با جنس خود انباز گشت
لطف بارى اين پلنگ و رنگ را الف داد و برد ز ايشان جنگ را
لطف حق اين شير را و گور را الف داد است اين دو ضد دور را

صُلحِ فُضُولى

-(اصطلاح فقهى)ممكن است صلح بطور فضولى واقع شود و نفوذ آن موقوف باجازه است.

بنا بر اين اگر دعوائى بين دو نفر باشد و ديگرى بدون درخواستى از مدعى عليه صلح كند پس اگر تصريح كرده باشد كه عوض صلح بعهدۀ خود او است متبرع محسوب است.

و اگر آن را بعهدۀ مدعى عليه قرار داد و يا باطلاق واگذارده صلح فضولى خواهد بود.

صلح عقدى است لازم و لو اينكه مفيد عقدى از عقود جائزه باشد مثل عاريه و مضاربه و هبه.بنا بر اين هيچ يك از طرفين حق فسخ آن را نخواهد داشت و دعوائى كه بصلح خاتمه يافته باشد نمى‌شود آن را بهم زد و دوباره آن را از سر گرفت.

بلى همان طور كه اقاله برضايت طرفين در بيع صحيح است در مورد صلح نيز درست است.

(از كليات حقوقى ص 225)

صلصلة الجرس

(اصطلاح عرفانى) صلصلة الجرس عبارت از بروز هيبت قاهريت حق است براى عبد كه در مبادى سلوك و تحقق بصفت قادريت در مقام الهيت و قهاريت حق مقهور شود و اين علامت جواز دخول در حال است.

صَلاة

-(اصطلاح فقهى و عرفانى) صلاة يعنى دعا و در اصطلاح شرع بمعنى نماز است با شرائط معين و اركان مخصوص،اهل الله گويند نماز آلت حضور است و گروهى گويند آلت غيبت و بعضى گويند صلاة مشتق از صلى است و صلى در آتش رفتن است يعنى وجود مصلى در

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1113
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست