نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 2 صفحه : 1065
و منظور اين است كه در روز رستاخيز اولياء و انبياء عليهم السلام از بندگان و امت خود به پيشگاه خداوند طلب عفو و مغفرت كرده واسطه شده در اين مورد آراء و عقايد مختلف است معتزله و خوارج اصولا مسأله شفاعت را منكر شدهاند و گويند كسى پس از اينكه وارد در آتش جهنم شد ديگر از آن نجات نيابد اهل سنت و اشعريه و كراميه گويند شفاعت محقق ميشود و بزرگان اديان شفاعت گنه كاران كنند تا از عذاب جهنم نجات يابند در قرآن مجيد آمده است مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاّٰ بِإِذْنِهِ و مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لاٰ بَيْعٌ فِيهِ وَ لاٰ خُلَّةٌ وَ لاٰ شَفٰاعَةٌ .
و فَمٰا لَنٰا مِنْ شٰافِعِينَ .و «وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ» (از ملل و نحل ابن حزم ج 4 ص 63)
شَفّاف
-(اصطلاح فلسفى)شفاف يعنى بىرنگ جسم شفاف به جسمى گويند كه مانع نفوذ نور نباشد فلاسفه در حالات و خواص عناصر اربعه گويند:هر يك از عناصر مادام كه با عنصر ديگر مخلوط نشده باشند داراى رنگى نبوده و شفافاند مثلا آب و آتش و خاك و هوا در حال محوضت و عدم.اختلاط با يكديگر شفاف و بدون رنگاند.
(از شفا ج 1 ص 307-308)
شُفعَه
-(اصطلاح فقهى)و از شفع است بمعناى زوج و گفتهاند از شفاعت است و در هر حال در شرع تملك عقار باشد بر خريدار بطور اجبار بمثل پولى كه داده است در اموال غير منقول توضيح آنكه اگر كسى سهم خود را از مال مشترك مشاعى بخواهد بفروشد حق تقدم در خريد با شريك آنست و اگر بدون اطلاع شريك مشاع خود فروخت و شريك متوجه شد فورا مىتواند از حق شفعه استفاده كند و همان مبلغ را بخريدار بدهد و مبيع را ضبط و تملك نمايد.و اعمال اين حق فورى است كسى كه حق شفعه دارد شفيع گويند (از كشاف ص 840).
و هى استحقاق الشريك الحصة المبيعة فى شركته و لا يثبت لغير الشريك الواحد و موضوعها ما لا ينقل كالارض و الشجر ..و لا يثبت الشفعة فى المقسوم الا مع الشركة فى المجاز و المشرب و يشترط قدرة الشفيع على الثمن و الاسلام اذا كان المشترى مسلما و لو ادعى غيبة الثمن اجل ثلاثة ايام ما لم يتضرر المشترى و يثبت الشفعة للغائب و ان طاعت غيبته فاذا قدم من سفره اخذ و كذا للصبى و المجنون و السفيه و يتولى الاخذ لهم الولى مع الغبطة فان ترك فلهم عند:
الكمال الاخذ و يستحق الاخذ بالشفعة بنفس العقد و ان كان فيه خيارا و لا يمنع الاخذ من التخاير و ليس للشفيع اخذ البعض بل يأخذ الجميع او يدع..
(از شرح لمعه ج 2 ص 16-18) در معتقد الاماميه آمده است:شرط استحقاق شفعه آنست كه مقدم باشد بيعى كه نقل كند بآن ملك با مشترى.و بايد كه شريك وى باشد در آن،يا در حق آن، و شريك يكى بيش نباشد،و مسلمان باشد چون مشترى مسلمان بود،و حق مطالبه را اسقاط نكند،و از بهاى آن عاجز نشود.
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 2 صفحه : 1065