responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1059

شِركَتِ وُجُوه

-(اصطلاح فقهى) اين نوع شركت جايز نيست و آن باشد كه دو يا چند نفر در اعتباراتى كه در بازار دارند بدون آنكه مالى در بين باشد و باعتبار و اعتمادى كه مردم بدانها دارند قرار شركت بندند كه اشيائى را بخرند بطور مؤجل و بفروشند و سود آن را تقسيم نمايند البته اين قسم هم ميتواند مفاوضه باشد كه هر دو بطور مطلق بتوانند باعتبار يكديگر هر نوع معاملۀ را انجام دهند و ميتواند عنان باشد كه مثلا اعتبار يك طرفى باشد و يا معاملات با اجازه يكديگر باشد(از الفقه على...ج 3 ص 90)بنا بر اين ممكن است يك نفر كه داراى وجاهتى و اعتبارى نيست با شخص ديگر كه اعتبارى دارد شركت كند و در اين صورت مثلا سود متساوى نباشد.

و بالجمله اين نوع شركت باطل است.

در كليات حقوقى آمده است:

شركت وجوه عبارت است از اينكه دو نفر كه داراى وجاهت و اعتبارند ولى مالى ندارند بمدت اموالى را خريدارى نموده و بفروش رسانند و پس از پرداخت مطالبات زياده را بين خود تقسيم نمايند.

اين نوع از شركت نيز صحيح نيست.

بلى اگر هر دو بطور اشتراك در ذمه خريدارى كنند يا يك نفر ديگري را وكيل خريد نمايند اشكالى نداشته و ربح متعلق بهر دو خواهد بود.چنانكه اگر يكى آنها نصف منافع خود را تا مدت معينى بنصف منافع ديگرى صلح كند صورت صحيحى بخود خواهد گرفت زيرا جهالت در صلح تا حدى مغتفر است (كليات حقوقى ص 210)

شَرَفاتُ الكُرسى

-(عرفانى) اين اصطلاح را شيخ اشراق بكار برده است و رمزى است از عالم مجردات رجوع شود به ساحت و رجوع شود به تلويحات ص 109

شرم

-(اصطلاح عرفانى)حصارى است و مايۀ ايمان و نشان كرم است و خلق در اين مقام بر سه گروه‌اند،غافلان و عاقلان و عارفان غافلان از خلق شرم دارند،ايشان ظالمانند،عاقلان از فرشته شرم دارند،ايشان مقتصدان‌اند،عارفان از حق شرم دارند،ايشان سابقانند.

گفته‌اند:بر هفت وجه است حياء تقصير،حياء اجلال،حياء جنايت، حياء كرم،حياء حشمت،حياء استحقار، حياء حق.

(عده ج 1 ص 128)

شُرود

-(اصطلاح عرفانى)شرود عبادت از طلب حق است بخلاص از آفات و حجب و بيقرارى اندر آن كه همه بلاهاى طالب از حجاب افتد پس حيل طلاب را اندر كشف حجاب و اسفار ايشان و تعلق ايشان بهر چيزى«شرود» خوانند و هر كه اندر ابتداى طلب بيقرارتر بود اندر انتها و اصل‌تر و ممكن‌تر شود (كشف المحجوب 507).

صاحب لمع گويد:شرود،تفرد صفات است از منازلات حقايق و ملازمۀ حقوق، در شرح شطحيات است:شرود نفى صفات است از منازلات حقايق و آن حقايق حجابست عزيزتران را.

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1059
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست