responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1038

ترديد در حكم باشد در شبهۀ حكميه دائر بين وجوب و حرمت كه از تعارض نصين ناشى شده باشد قاعدۀ تخيير جارى ميشود يعنى مكلف در انتخاب هر يك از طرفين شبهه مخير ميباشد-لكن همين كه يكى از طرفين را اختيار نمود ديگر نمى‌تواند از آن عدول نموده و طرف ديگر را اختيار كند-چه آنكه اگر اين تخيير دائم و مستمر باشد و مكلف بر حسب ميل خود گاهى جانب وجوب و زمانى جانب حرمت را اختيار نمايد در اين صورت حكم مردد بين دو امر الزامى،عملا باباحه مطلقه تبديل شده و با مقتضاى نفس تكليف كه دائر مدار وجوب و حرمت است مخالفت قطعيه بعمل مى‌آيد.

(اصول رشاد ص 252)

شِبهِ ظَرف

-(اصطلاح ادبى)جار و مجرور را گويند.

شِبهِ فِعل

-(اصطاح ادبى)مشتقاتى كه عمل فعل كنند شبه فعل گويند مانند اسم فاعل و مفعول و تفضيل و صفت مشبهه و مصدر (از كشاف ج 2 ص 1143).

شِبهِ عَمد

-(اصطلاح فقهى)رجوع به قصاص و قتل شود.

شَبيبِيَّه

-(كلامى).

منسوب به شبيب بن يزيد شيبانى مكنى بابو الصحارى است اين گروه را صالحيه نيز نامند.

اينان قائل بجواز امامت زنانند و قائل بامامت ام شبيب‌اند پس از قتل شوهرش شبيب بن يزيد.

(شبيب بضم شين و فتح باء)- (از مختصر الفرق ص 90،91)

شَبيهِ نَوعى

-(فلسفى) توليد مثل و مثل نوعى است

شَبِ هجر

-(اصطلاح عرفانى)شب هجر فراق و جدائى از محبوب است.

كمال الدين مسعود خجندى گويد:

شب هجر دلفروزان چو سحر ندارد امشب تو هم اى چراغ مجلس باميد صبح منشين

شَبِ يَلدا

-شب يلدا نهايت الوان را گويند كه سواد اعظم است و مراد از شب معراج عروج روح انسان است.

سنائى گويد:

دوش ما را در خراباتى شب معراج بود آنكه مستغنى بد از ما هم بما محتاج بود
بر اميد وصل ما را ملك بود و مال بود از صفاى وقت ما را تخت بود و تاج بود

شَتر

-(بفتح شين اين اصطلاح عروضى)و جمع است ميان قبض و خرم و چون از مفاعيلن ميم و يا بيندازى فاعلن بماند (از المعجم ص 44).

شَجاع

-(اصطلاح نجومى) يكى از صور ستارگان نيم كرۀ جنوبى است كه شامل 25 ستارۀ داخل در صورت است و دو ستاره خارج صورت و آن به صورت اژدهائى بود.

(از صور كواكب ص 308)

شَجاعَت

-(اصطلاح اخلاقى)و يكى از كيفيات نفسانيه است و از اقسام خلق است صدرا در تعريف آن گويد:«هى الخلق الذى يصدر عنه الافعال المتوسط بين افعال التهور و الجبن»و تهور و جبن دو طرف افراط و تفريط آنند و از رذائل انه.

(از اسفار ج 2 ص 38)

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1038
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست