responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1022

از اشتغال به تجارت باشد بين طلوع فجر تا طلوع شمس.و معنى ديگر سوم مطلق معامله است:

«و ترك دخول المؤمن فى سوم اخيه المؤمن».

سُوَيداء

-(عرفانى) قلب را گويند.

سُها

-(نجوم) رجوع شود به بنات النعش

سِهام

-(اصطلاح فقهى)سهام مقدر ارث شش است نصف،ربع،ثمن،دو ثلث، ثلث و سدس و اين سهامى است مقدر و مفروض كه در قرآن كريم آمده است و كسانى كه مطابق آن ارث برند،ذوى- الفروض گويند نصف آن زوج است در صورت نبودن ولد،يك دختر،خواهر پدر و مادرى،خواهر پدرى در صورت نبودن خواهر پدر و مادرى و ربع آن زوج با وجود ولد زن،و زن گر چه متعدد باشند در صورت عدم ولد شوى و ثمن آن زن باشد با وجود ولد براى شوى و دو سوم آن دو دختر و زيادتر باشد و دو خواهر پدر و مادرى و زيادتر و ثلث آن مادر است با عدم حاجب كه برادر و خواهر باشد و سدس آن پدر باشد با ولد براى فرزند و مادر با ولد براى فرزند و يكى از كلاله امى (از شرح لمعه ج 2 ص 251)

سَهامِ إرث

-(فقهى)رجوع بفرائض شود.

سِهامِ أعمام

-فقهى)رجوع بفرائض شود.

سُهرَوَرديَّه

-(اصطلاح كلامى)از سلسلۀ معروفيه منسوب است به شيخ ابو النجيب ضياء الدين عبد القاهر سهروردى كه شيخ اعظمش،شيخ شهاب الدين- سهروردى است و با چند طريق به حضرت امير المؤمنين ختم ميشود طريق مشايخ اين سلسله را بچند طريق برشمرده‌اند كه در كتاب طرائق مذكور است.

(از طرائق الحقائق-جزء دهم- ص 138)

سَهلِ مُشكِل

-(اصطلاح ادبى)و آن باشد كه شاعر در نظم ربط الفاظ متداول آورد و آن ربط دشوار بود سامع را و چون نظر در الفاظ كند سهل پندارد و چون خوب دقت كند دشوار پندارد، هشيار درون رفت و برون آمد مست برخاست ستد شادى و غم داد و نشست
و بالجمله سهل و ممتنع آنست كه ربط كلام و سياق آن آسان نمايد و حال آنكه مثل آن هر كس نتواند گفت بسبب سلاست و جزالت (از كشاف 766)

سَهم

-(اصطلاح نجومى)و يكى از كواكب بود كه شامل پنج كوكب است و واقع بين منقار دجاجه و نسر طائر است در خود كهكشان تير آن بطرف مشرق بود و فوق آن به ناحيۀ مغرب.

سَهمِ سَعادَت

-(سهام سعادات) (اصطلاح نجومى)ابو ريحان بيرونى در تعريف آن گويد:

سهم سعادت جائيست از فلك كه بعد او از درجۀ طالع سوى توالى البروج همچند بعد قمر از شمس سوى توالى.و دانستن او چنانست كه جاى آفتاب تقويم كرده بجاى اول بنهى و جاى قمر مقوم بدوم جاى و طالع بسوى جاى،آنگه آنچ

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1022
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست