responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1021

فرو بارد،جان و دل نثار كنم دل شده را كه داستان دلشدگان گويد:

در شهر دلم بدان گرايد صنما كو قصۀ عشق تو سرايد صنما
مولوى گويد:

ما گوش شمائيم،شما تن زده تا كى؟ ما مست و خراباتى و بيخود شده تا كى؟
ما سوخته حالان و شما سير و ملولان؟ آخر بنگوئيد كه اين قاعده تا كى؟
دل زير و زبر گشت،مها چند زنى طشت. مجلس همه شوريد،بتا،عربده تا كى؟
آن روز كه تخم عشق در دلهاى آشنايان پاشيدند،دل يعقوب بر شاه راه اين حديث بود:از تجريد و تفريد عمارت يافته،در بوتۀ رياضت باخلاص برده، تخم درد عشق كشته.

(از عده ج 5 ص 130).

مولانا گويد:

اى كه جان از بهر تن مى‌سوختى سوختى جان را و تن افروختى
سوختم من سوخته خواهد كسى تا زنى آتش زند اندر حسنى
سوخته چون قابل آتش بود سوخته بستان كه آتش كش بود

سور

-(اصطلاح منطقى)سور بلد ديوارها را گويند و در منطق كميت موضوع قضايا را مانند كل و بعضى،همه و جزو را سور گويند از آن جهت كه حصار و حدود و افراد و مصاديق موضوع را معين ميكند.

(اساس الاقتباس ص 83)

سؤر نجس العين

-(اصطلاح فقهى) يعنى دم خورده نجس العين كه سگ و خنزير و كافر باشد و آن حرام و نجس است.

و بالجمله دم خوردۀ انسان و حيوان را بطور مطلق سؤر گويند (از شرح لمعه ج 1 ص 14).

سُوره

-(اصطلاح فقهى)مراد از سوره سوره‌ايست كه بعد از حمد خوانند كه اغلب سوره توحيد باشد.

سَوفَ

-(اصطلاح ادبى)كلمۀ سوف مرادف با سين است و اوسع از آنست و وسف هم لغتى است در سوف مانند و «فَسَوْفَ يَأْتِيهِمْ» و براى تخصيص مضارع است بآينده دورتر از سين (از مغنى ص 83)رجوع به سين شود.

سَوقِ مُسلِم

-(اصطلاح فقهى)بازار مسلمين است كه اگر متاعى در بازار مسلم خريده شود حمل بر طهارت آن شود.و مانند گوشت و...حمل بر حليت شود.

سَوقُ المَعلوم

-(اصطلاح ادبى)و شقوقى دارد كه يكى سوق المعلوم مساق نامعلوم است و آن باشد كه متكلم پرسد از آنچه خود داند و خود را بنادانى زند كه ايهام نمايد كه در آن شبهۀ هست.

مانند «وَ مٰا تِلْكَ بِيَمِينِكَ يٰا مُوسىٰ» قصد اظهار اين معنى است كه آن تنها عصا نيست و وسيلۀ كارهاى ديگر است و اين باب را تجاهل العارف گويند.

و مانند «إِنّٰا أَوْ إِيّٰاكُمْ لَعَلىٰ هُدىً أَوْ فِي ضَلاٰلٍ مُبِينٍ» (از نفائس الفنون ص 43-كشاف ص 756).

سَوگَند

-(فقه)رجوع به قسم شود و رجوع به يمين شود.

سَوم

-(اصطلاح فقهى)و عبارت

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1021
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست