responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1011

شاه خود رائى است اين سلطان ما جان فداى او،و او جانان ما
با دليل عقل عاشق را چه كار حال ذوق ما بود،برهان ما
بحر ما را انتهائى هست نيست
مولوى گويد:

عاشق شو و عاشق شو بگذار ز ميرى سلطان بچۀ آخر تا چند اسيرى
سلطان بچه را،مير و وزيرى همه عارست زنهار بجز عشق دگر چيز نگيرى
آن مير اجل نيست اسير اجل است او جز وزر،نيامد،همه سوداى وزيرى

سَلعَه

-(اصطلاح فقهى)بكسر سين.

متاع است و مرادف با عرض است و غير از درهم و دينار باشد.

(از كشاف ج 1 ص 744)

سَلَف

-(اصطلاح فقهى)سلف در گذشتن،پدران در گذشته و پيش شدن و پيشينگان باشد و سلم در لغت تقدم باشد كه مرادف با سلف است و در شرع عبارت از بيع چيزى است بر وجهى كه بايع مالك ثمن شود فى الحال و مشترى مالك مثمن شود در آينده و بيع سلم گويند كه مثمن در آن مقدم است و بالجمله بيع مضمون باشد در ذمه بمالى معلوم و مقبوض در مجلس عقد تا مدت معينى با اجراى صيغه خاص كه«اسلمت اليك-او اسلفتك كذا فى كذا»باشد و قبل از تفرق از مجلس بايد ثمن دريافت شود.

(از الفقه على..ج معاملات ص 302 -شرح لمعه ج 1 ص 274-كشاف ج 1 ص 748).

در بيع سلم شرط است ذكر جنس با مشخصات ديگر كه ممكن است موجب تفاوت قيمت شود و آنچه ضبط صفاتش غير مقدور باشد بيع سلم در آن روا نباشد.

و هو بيع مضمون فى الذمة مضبوط بمال معلوم مقبوض فى المجلس الى جل معلوم بصيغة خاصة و ينعقد بقوله اى قول المسلم و هو المشترى اسلمت اليك او اسلفتك...كذا فى كذا الى كذا و تقبل المخاطب و هو المسلم اليه و هو البائع.

و يشترط فيه شروط البيع و يختص بشروط ذكر الجنس و الوصف بل الذى يختلف لاجله الثمن اختلافا ظاهرا...و كل ما لا يضبط وصفه يمتنع السلم فيه كاللحم و الخبز و النبل المنحوت و الجلود و الجواهر و اللئالي الكبار لتعذر ضبطها و تفاوت الثمن فيها و يجوز السلم فى الحبوب و الفواكه و الخضر و الشحم و الطيب و الحيوان كله.

حتى فى شاة لبون...و لا بد من قبض الثمن قبل التفرق و المحاسبة به من دين عليه...

و تقدير المسلم فيه بالكيل او الوزن المعلومين او العدد فى المعدود و تعيين الاجل المحروس من التفاوت...و لا بد من كونه عام الوجود عند رأس الاجل...

و الشهور يحمل على الهلالية...و يجوز اشتراط السائغ فى العقد.

(از شرح لمعه ج 1 ص 275-277).

سَلوَت

-(اصطلاح عرفانى)سلوت فراغت باشد و بمعنى خرسندى است و معنى سلوت در اصطلاح نوميدى است زيرا هرگاه كسى از چيزى نوميد شود خرسند شود و تا هنوز اميد باشد خرسند نگردد و چون از نفس سلوت جويد بسوى دوست رود.

(شرح تعريف ص 169)

سلوقيان

-(اصطلاح نجومى)يكى از صورتهاى شمال است و مولده است...

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 1011
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست