نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 1 صفحه : 232
كردن تا متفاعلن است.
(از كشاف ج 1 ص 883-دره نجفى ص 19).
و اضمار على شريطه تفسير عبارت از حذف عامل اسم است بشرط تفسير آن عامل محذوف به فعلى كه بعد از آن اسم واقع شده باشد و باب اشتغال هم گويند و آن اسم مرفوع و يا منصوب شود بفعل مقدرى كه فعل ظاهر حاكى از آنست رجوع شود به(كشاف ج 1 ص 885)و نيز رجوع به باب اشتغال شود.
اضْواء قَيُّومِىّ
-اصطلاح اشراقى است و مراد افاضات مبدأ اول و در مرتبت بعد عقول و انوار مجرده است.
(تعليقات دوانى بر هياكل ص 99،98)
اضْوِاء مِيْنَوِيَّه
-اصطلاح اشراقى است و مراد اضواء و افاضات روحانيه است.(ش ص 372)
اطاعَة عِلْمِيَّه
-اين اصطلاح اصولى است و مقابل اطاعت ظنى، وهمى و شكى است.(از كفايه ج 2 ص 122)رجوع به قطع و ظن و اصول عمليه شود.
اطِبّاء نُفُوس
-انبياء و اولياء و خلفاء اللّهاند.
(اخوان الصفا ج 4 ص 84)
اطراد
-(اصطلاح منطق،ادب) اطراد يعنى شايع و جامع بودن،تعريف مطرد باشد يعنى جامع باشد و معرف«بكسر» آن چنان باشد كه مساوى با معرف«بفتح» باشد و بالجمله اطراد در لغت شيوع و كثرت باشد و اطراد معرف شمول او است معرف را در وجود و ثبوت در مقابل انعكاس كه مانع بودن از اغيار است و در بديع آن باشد كه اسماء ممدوح و متعلقات و آباء او آورده شود به ترتيب ولادت بدون تكلف در سبك مانند«الكريم بن الكريم بن يوسف بن يعقوب بن اسحاق بن ابراهيم»(از كشاف ج 1 ص 905-دستور ج 1 ص 134-قوانين ص 22-مطول ص 373).
و بالجمله متكلم نام يا لقب كسى را با نسبت وى بىتكلف و تخلل بلفظ خارج بياورد.
مثال فارسى:
كيخسرو سياوش كاوس و كيقباد
گويند چون ز دختر افراسياب زاد مثال ديگر:
الحمد للّه على معدلة السلطان
احمد شيخ اويس حسن ايلكانى مثال ديگر:
ترتيب ملك و قاعدۀ دين و رسم داد
عبد الحميد احمد عبد الصمد نهاد مثال ديگر:
خسرو ملك عجم اتابك اعظم
سعد ابو بكر سعد زنگى مودود (از ابدع ص 61) اطراد و عدم الاطراد.در اصول يكى از علائم حقيقت و مجاز است«فالاول علامة للحقيقة و الثانى للمجاز فنقول هيئة الفاعل حقيقة لذات ثبت له المبدأ فالعالم يصدق
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 1 صفحه : 232