آنان الهام كرد و نيز فرمود: «وَ أَوْحىٰ رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبٰالِ بُيُوتاً. . .» نحل/70.
يعنى خداوند به زنبور عسل وحى كرد كه در كوهها براى خود خانه ساز.
كلابيه گفتند: كلام خداى تعالى معنى «ازلى» است كه قائم به ذات اوست و تورات و انجيل و زبور و فرقان همه يك چيز بيشتر نيستند و همه آنچه را كه مىشنويم و مىخوانيم حكايت كلام خداست و بين شاهد و غايب فرق گذاشتند.
المقالات الاسلاميين، ج 1 ص 245-246.
مذاهب الاسلاميين، ج 1 ص 165-473.
الفرق و التواريخ، نسخه خطى.
كلازيه
كلازيه يا قمريه از طوايف نصيريهاند كه معتقدند حضرت على (ع) در قمر يا ماه نشيمن دارد و هرگاه آدمى مى صاف بنوشد به ماه نزديك مىشود.
اين فرقه منسوب به شيخ محمد بن كلازى هستند.
مذاهب الاسلاميين، ج 2، ص 495.
كلبيه
از طوايف «نصيريه» اند كه ظاهرا منتسب به قبيلۀ بنى كلب هستند.
مذاهب الاسلاميين، ج 2، ص 496.
كله بزيه
-مراغيه.
كنانيه
از فرق «كيسانيه» و پيرو عامر بن واثل كنانى هستند و گفتند: محمد حنفيه در كوه رضوى جاى دارد و با گروهى از فرشتگان خروج كند و جهان را پر از عدل و داد نمايد.
مشارق الانوار 213.
كنزيه
در «هفتاد و سه ملت» آمده كه كنزيه گويند: مال حق خداست و بر بندگان فرض گردانيده است كه به كسى بايد داد كه او را به درگاه خدا قرب و جاه باشد تا مقبول گردد و كسى چه داند كه مقبول حق كيست؟ پس طريق آن باشد كه آنچه زكات است نقد گرداند و در زمين نهد، اگر صاحب زكات روزى محتاج شود صرف حال خود كند و اگر محتاج نباشد در زير خاك باشد تا روزى حق سبحانه تعالى روزى مستحقى گرداند و آن مال مجموع حال وى باشد.
اين طايفه را از آن جهت كنزيه گفتند كه مال خود را به صورت گنج در زير زمين پنهان مىكنند.