«استطاعت» و «مشيت خدا» ، خلاف جست و در اين سه مورد قايل به گفته اهل سنت شد و بدان گفتار خوارج كرمان و مكران از وى پيروى كردند.
الفرق بين الفرق، ص 67.
ملل و نحل شهرستانى، ص 117.
خلفيه
اصحاب خلف بن عبد الصمدند.
اين فرقه از فرق شيعه بودند و نماز را در زمان غيبت، پشت سر غير امام جايز نمىدانستند و به فرادى مىخواندند.
ترجمه ملل و نحل شهرستانى، ضميمه ص 16.
خلويه
از فرق صوفيهاند.
بررسى، مشارق الانوار، ص 205.
خليفيه
طرفداران انتخاب خليفه را در اسلام خليفيه گويند.
خلافت در اصطلاح رياست عامه در امور دين و دنيا به جانشينى و نيابت پيغمبر است مقام خليفه نسبت به امت مانند مقام پيغمبر است نسبت به مؤمنان.
خليفه بر مؤمنان حق ولايت تام و اطاعت كامل دارد و حاكم ظاهرى و معنوى است.
خلافت بر دو قسم است: اختيارى و اجبارى.
اختيارى آن است كه: خلافت در نتيجه انتخاب و بيعت باشد و كسى كه به خلافت انتخاب مىشود بايد داراى شرايطى باشد.
ماوردى شرايط خلافت را علم و عدالت و لياقت و صحت حواس و اعضايى كه در كار مؤثر است مىداند. [1]
در شرط پنجم كه خليفه بايد از طايفه قريش باشد، اختلاف است.
ترجمه ملل و نحل شهرستانى، ضميمه، ص 16.
خماريه
پيروان محمد بن عمر الخمارى بغدادى هستند كه از غلاة بشمار مىرفت و امامت را به همان ترتيبى كه هست باور داشت جز اين كه مىگفت: امام در بين مردم مانند چشم بينا و زبان ناطق و آفتاب درخشان و باران بارنده و آگاه بر هر امرى است.
مشارق الانوار، ص 212.
خمريه
اين فرقه با اين عبارت (يقولون امر
[1] -شيعه علاوه بر اين كه خلافت را به نص رسول اكرم (ص) يا خليفه و امام قبل نسبت به امام بعد مىدانند، عصمت را نيز شرط دانند.