responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 989

همان ساعات رسمى كارش حقوق ديگرى دريافت نمايد.

س 1970: با توجه به اينكه ساعات رسمى كار ممكن است حتّى تا ساعت 30/2 طول بكشد، خوردن يك وعده غذا در اثناء كار در اداره چه حكمى دارد؟ ج: اگر وقت زيادى نگيرد و منجر به تعطيلى كار ادارى نشود، اشكال ندارد.

س 1971: اگر كارمند در محل كار خود در اداره، ساعات بيكارى زيادى داشته باشد و مجاز نباشد كه در اين ساعات در بخشهاى ديگر كار نمايد، آيا جايز است در اوقات بيكارى كارهاى شخصى مربوط به خودش را انجام دهد؟ ج: اقدام به انجام كارهاى شخصى در اثناء كار در محل كار، تابع مقررات و اجازه قانونى مسئول مربوطه است.

س 1972: آيا جايز است كارمندان در اداره‌ها و مؤسسات دولتى اقامه نماز جماعت داشته و يا مجالس عزادارى بر پا كنند؟ ج: اقامه نماز و بيان احكام و معارف و امثال آن در هنگام اجتماع براى نماز در خصوص ماه مبارك رمضان و ساير ايّام الله مانع ندارد، مشروط بر اينكه حقوق مراجعين تضييع نشود.

س 1973: ما در يك مؤسسه نظامى كار مى‌كنيم و محل كارمان در دو مكان جداگانه است و بعضى از برادران در مسير رفتن از يك مكان به مكان ديگر كارهاى شخصى انجام مى‌دهند كه وقت زيادى مى‌گيرد، آيا براى انجام اين كارها بايد اجازه گرفت يا خير؟ ج: اشتغال به انجام كارهاى شخصى در ساعات رسمى مقرر براى كار، احتياج به اجازه مسئول بالاتر، كه اين حق را داشته باشد، دارد.

س 1974: در نزديكى ادارۀ ما مسجدى وجود دارد، آيا جايز است در اثناء ساعات رسمى كار براى شركت در نماز جماعت به آنجا برويم؟ ج: خارج شدن از اداره براى رفتن به مسجد جهت شركت در نماز جماعت در اول وقت، در صورتى كه نماز جماعت در خود اداره بر پا نشود، اشكال ندارد، ولى بايد مقدمات نماز به گونه‌اى فراهم شود كه مدت غيبت از اداره در ساعات رسمى كار براى اداء فريضه نماز جماعت، كاملاً كاهش پيدا كند.

س 1975: اگر كارمندى هر ماه در حدود سى يا چهل ساعت در اداره اضافه‌كارى نمايد، آيا جايز است مسئول اداره براى تشويق كارمندان ساعات اضافه‌كارى آنان را دو برابر حساب كند، مثلاً هر ماه براى آنان صد و بيست ساعت محاسبه كند؟ و در صورتى كه اشكال داشته باشد، اجرتى كه براى اضافه‌كارى‌هاى قبلى گرفته شده چه حكمى دارد؟ ج: نوشتن گزارشهاى غير واقعى و دريافت پول در برابر ساعات اضافه‌اى كه كارى در آنها انجام نشده جايز نيست و واجب است پولهاى اضافه‌اى كه كارمند مستحق دريافت آنها نبوده، بازگردانده شود، ولى اگر قانونى وجود داشته باشد كه به مسئول اداره اجازه دهد تا ساعات اضافه‌كارى كارمندى را كه اضافه‌كارى انجام داده، دو برابر نمايد جايز است اين كار

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 989
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست