responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 981

هيپنوتيزم

س 1234: آيا هيپنوتيزم جايز است؟ ج: اگر به منظور غرض عقلائى و با رضايت كسى كه مى‌خواهد هيپنوتيزم شود صورت بگيرد و همراه با كار حرامى هم نباشد، اشكال ندارد.

س 1235: عدّه‌اى نه به قصد درمان بلكه به منظور نشان دادن قدرت روحى انسان مبادرت به هيپنوتيزم مى‌كنند، آيا اين عمل جايز است؟ آيا افرادى كه در اين زمينه صاحب تجربه هستند ولى متخصّص آن نيستند، جايز است اقدام به اين كار كنند؟ ج: بطور كلى يادگيرى هيپنوتيزم و استفاده از آن به غرض عقلائى حلال و قابل ملاحظه اشكال ندارد به شرط اينكه با رضايت و موافقت كسى باشد كه مى‌خواهد به خواب مصنوعى برود و ضرر معتنابهى هم براى او نداشته باشد.

بخت‌آزمايى

س 1236: خريد و فروش بليطهاى بخت‌آزمايى و جايزه‌اى كه مكلّف مى‌برد، چه حكمى دارد؟ ج: خريد و فروش بليطهاى بخت‌آزمايى صحيح نيست و شخصى كه جايزه را برده است، مالك آن نمى‌شود و حق دريافت آن را ندارد.

س 1237: تهيه اوراقى كه به نام ارمغان بهزيستى بين مردم منتشر مى‌شود و پرداخت پول براى آنها و شركت در قرعه‌كشى اين برگه‌ها، چه حكمى دارد؟ ج: توزيع و نشر اوراق جمع‌آورى تبرّعات از مردم براى صرف آن در امور خيريّه و تشويق و ترغيب متبرّعين با قيد قرعه منع شرعى ندارد و همچنين پرداخت وجه براى تهيّه اين اوراق به قصد شركت در امور خير، مانعى ندارد.

س 1238: شخصى ماشينى دارد كه آن را در معرض بخت‌آزمايى قرار داده است، به اين صورت كه فرد شركت‌كننده در مسابقه اقدام به خريد برگه‌اى كه در تاريخ معيّن و به قيمت معيّنى قرعه‌كشى خواهد شد مى‌كند و در پايان مدّت مذكور و شركت كردن تعدادى از مردم، قرعه‌كشى صورت مى‌گيرد و كسى كه قرعه به نام او در آمده، برنده مى‌شود و ماشين گران قيمت را تحويل مى‌گيرد، آيا اين روش براى فروش ماشين از طريق قرعه‌كشى شرعاً جايز است؟ ج: فروش ماشين به شخصى كه در قرعه‌كشى شركت كرده و قرعه به نام او افتاده، در صورتى كه خريد و فروش بعد از قرعه‌كشى انجام پذيرد، اشكال ندارد، ولى تصرّف فروشنده در اموال افراد ديگرى كه مال خود را براى شركت در قرعه‌كشى به او پرداخت كرده‌اند، أكل مال به باطل است و واجب است آن اموال را به آنان برگرداند.

س 1239: آيا فروش اوراق جمع‌آورى كمكهاى خيرخواهانۀ عموم مردم به اين صورت كه بعداً قرعه‌كشى شده و قسمتى از مال جمع‌آورى شده به عنوان هديه به برندگان داده شود و بقيه آن صرف كارهاى عام المنفعه شود، جايز است؟ ج: نامگذارى اين عمل تحت عنوان «بيع» صحيح نيست، بله انتشار اين اوراق

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 981
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست