مؤسسات و شركتها و برخى افراد از طرف كليساها بعد از آنكه بر اثر قدمت يا غير آن مقدارى از آن تابلوها از بين رفته، براى مرمّت و اصلاح تابلوها به آنها رجوع مىكنند، با توجه به اينكه بيشتر تابلوها به همين صورت هستند و مرمّت تابلو تنها شغل آنان است كه با آن زندگى مىكنند و به تعاليم دين حنيف اسلام هم پايبند هستند آيا ترميم آن تابلوها و استفاده از اجرتى كه براى اين كار مىگيرند، جايز است؟ ج: مجرّد مرمّت و بازسازى تابلوهاى هنرى اشكال ندارد حتّى اگر جامعه مسيحى را توصيف كند و يا مشتمل بر نقش حضرت مسيح «عليه السلام» و يا حضرت مريم «عليها السلام» باشد و اجرت گرفتن در برابر آن هم اشكال ندارد و همچنين اتخاذ اين كار به عنوان شغل و زندگى با درآمد آن هم بدون اشكال است مگر آنكه ترويج باطل و گمراهى و يا مستلزم مفاسد ديگرى باشد.
سحر و شعبده و احضار ارواح و جنّ
س 1229: ياد گرفتن و ياد دادن و ديدن شعبده و اقدام به بازيهايى كه همراه با تردستى هستند، چه حكمى دارد؟ ج: ياد دادن و ياد گرفتن شعبده حرام است، ولى بازيهايى كه همراه با سرعت حركت و تردستى هستند و از انواع شعبده محسوب نمىشوند، اشكال ندارد.
س 1230: آيا آموختن علم جفر و رمل و زيجها و علوم ديگرى كه از امور غيبى خبر مىدهند، جايز است؟ ج: آنچه از اين علوم در حال حاضر نزد مردم است، غالباً تا اين حد كه موجب يقين و اطمينان به كشف امور غيبى و خبر دادن از آنها شوند، قابل اعتماد نيستند، ولى آموختن علومى مانند جفر و رمل بطور صحيح اشكال ندارد به شرطى كه مفسدهاى بر آنها مترتّب نشود.
س 1231: آيا ياد گرفتن سحر و عمل به آن جايز است؟ و آيا احضار ارواح و ملائكه و جن جايز است؟ ج: علم سحر و ياد گرفتن آن حرام است مگر آنكه به منظور غرض عقلائى و مشروع باشد و امّا احضار ارواح و ملائكه و جن، بر حسب اختلاف موارد و وسائل و اغراض، احكام مختلفى دارد.
س 1232: مراجعه مؤمنين به بعضى از كسانى كه از طريق تسخير ارواح و جن اقدام به معالجه مىكنند، با توجه به اينكه يقين دارند كه آنها فقط كار خير انجام مىدهند چه حكمى دارد؟ ج: اين كار فى نفسه اشكال ندارد، مشروط بر اينكه از راههايى كه شرعاً حلال هستند، اقدام شود.
س 1233: آيا فالگيرى از طريق سنگريزه و كسب درآمد با آن جايز است؟ ج: اخبار به كذب جايز نيست.