responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 978

آنان واجب است و همچنين نبايد از آن براى ارائه مفاهيم منافى با اسلام استفاده شود.

س 1218: ما تصميم به ساخت يك فيلم داستانى و حماسى گرفته‌ايم كه حادثه جاويد كربلا را ترسيم نموده و اهداف بزرگى را كه امام حسين «عليه السلام» بخاطر آنها به شهادت رسيد، بيان كند، با توجه به اينكه شخصيت امام حسين «عليه السلام» در اين فيلم به صورت يك فرد عادى و قابل رؤيت با چشم نشان داده نشده بلكه در تمامى مراحل فيلمبردارى و توليد و نورپردازى به صورت يك شخصيت نورانى نشان داده شده است، آيا ساخت اين فيلم و نشان دادن شخصيت امام حسين «عليه السلام» با اين كيفيت جايز است؟ ج: اگر فيلم بر اساس منابع مستند و با حفظ قداست موضوع و مراعات مقام و منزلت والاى امام حسين عليه السلام و اصحاب و اهل بيت گرامى او «سلام الله عليهم اجمعين» ساخته شود، اشكال ندارد، ولى چون حفظ قداست موضوع چنانكه شايسته آن است و حفظ حرمت سيد الشهدا و اصحاب او «سلام الله عليهم اجمعين» بسيار مشكل است بنا بر اين بايد در اين زمينه احتياط شود.

س 1219: پوشيدن لباس زنانه توسط مردان و بر عكس، براى بازى در تئاتر و سينما چه حكمى دارد؟ تقليد صداى مردان توسط زنان و بر عكس چه حكمى دارد؟ ج: پوشيدن لباس جنس مخالف و تقليد صداى او هنگام بازيگرى و بيان خصوصيات يك شخص حقيقى، اگر سبب فساد نگردد، بعيد نيست كه جايز باشد.

س 1220: استفاده زنان از انواع كِرم و لوازم آرايش در تئاترها و نمايش‌هايى كه توسط مردان هم ديده مى‌شوند، چه حكمى دارد؟ ج: اگر آرايش توسط خود آنان يا زنان و يا يكى از محارم ايشان صورت بگيرد و فسادى هم بر آن مترتّب نشود، اشكال ندارد و در غير اين صورت جايز نيست. البته صورت آرايش شده بايد از نامحرم پوشانده شود.

نقاشى و مجسمه‌سازى

س 1221: ساخت عروسك و مجسمه و نقاشى و ترسيم چهره موجودات زنده اعم از گياهان، حيوانات و انسان چه حكمى دارد؟ خريد و فروش و نگهدارى و ارائه آنها در نمايشگاه چه حكمى دارد؟ ج: ساخت مجسمه و نقاشى و ترسيم موجودات بى‌روح اشكال ندارد و همچنين نقاشى و ترسيم چهره موجودات ذى روح، اگر بدون برجستگى باشد و يا مجسمه آنها كه به صورت غير كامل باشد، اشكال ندارد، ولى ساخت مجسمه انسان يا ساير حيوانات به صورت كامل اشكال دارد. امّا خريد و فروش و نگهدارى نقاشى و مجسمه جايز است و ارائه آنها در نمايشگاه هم اشكال ندارد.

س 1222: در روش تحصيلى جديد، درسى با عنوان اعتماد به نفس وجود دارد كه بخشى از آن مخصوص مجسمه‌سازى است، بعضى از معلمان به دانش‌آموزان دستور ساخت عروسك يا مجسمه سگ يا خرگوش و امثال آن را از پارچه يا چيز ديگرى به عنوان صنايع دستى

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 978
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست