responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 977

ج: معيار جواز استفاده از اين دستگاه براى گرفتن برنامه‌هاى كانالهاى تلويزيونى، همان است كه قبلاً گذشت بدون اينكه بين كانالهاى غربى و غير آن تفاوتى وجود داشته باشد.

س 1215: استفاده از آنتن ماهواره‌اى براى آگاهى از برنامه‌هاى علمى يا قرآنى و مانند آن كه از طريق ماهواره توسط دولتهاى غربى يا كشورهاى مجاور خليج فارس و غير آنها پخش مى‌شوند چه حكمى دارد؟ ج: استفاده از اين دستگاه براى ديدن و شنيدن برنامه‌هاى علمى يا قرآنى و مانند آن، هر چند فى نفسه مانعى ندارد، ولى به دليل اين كه برنامه‌هايى كه از طريق ماهواره توسط دولتهاى غربى و بيشتر كشورهاى همسايه پخش مى‌شوند، غالباً در بردارنده آموزش افكار گمراه‌كننده و تحريف حقايق و همچنين برنامه‌هاى لهو و فساد هستند و حتّى مشاهده برنامه‌هاى علمى يا قرآن از طريق آنها موجب وقوع در فساد و ارتكاب حرام مى‌گردد، بنا بر اين شرعاً استفاده از آنتن‌هاى مذكور براى ديدن آن برنامه‌ها حرام است مگر آنكه برنامه‌هاى مفيد علمى يا قرآنى محض باشند و مشاهده آنها مستلزم هيچ فساد يا ابتلاء به عمل حرامى نباشد، البته اگر قانونى باشد بايد مراعات شود.

س 1216: شغل ما تعمير دستگاههاى گيرندۀ برنامه‌هاى راديو و تلويزيونى است، در اين اواخر مراجعات زيادى براى نصب قطعات و تعمير آنتن‌هاى ماهواره‌اى صورت مى‌گيرد، تكليف ما در اين باره چيست؟ خريد و فروش قطعات آنها چه حكمى دارد؟ ج: اگر از اين دستگاه براى امور حرام استفاده شود كه غالباً همينطور است و يا شما علم داشته باشيد به اينكه كسى كه قصد تهيه آنتن ماهواره‌اى را دارد، براى امور حرام از آن استفاده مى‌كند، خريد و فروش و نصب قطعات و راه‌اندازى و تعمير و فروش قطعات آن جايز نيست.

تئاتر و سينما

س 1217: آيا در صورت لزوم، استفاده از لباس رسمى علماى دين و قضات در فيلمهاى سينمايى جايز است؟ آيا تدوين و توليد فيلمهاى سينمايى با صبغه دينى و عرفانى راجع به علماى گذشته يا معاصر با حفظ احترام آنان و حرمت اسلام و بدون اسائه ادب و بى‌احترامى به آنان جايز است يا خير؟ بخصوص با توجه به اينكه هدف، ارائه ارزشهاى والا و عميق ترسيم شده توسط دين حنيف اسلام و بيان مفهوم عرفان و فرهنگ اصيلى كه امتياز امت اسلامى ما محسوب مى‌شود و همچنين مقابله با فرهنگ مبتذل دشمن مى‌باشد و بيان آنها با زبان سينما جذابيت و تأثير زيادى بخصوص بر نسل جوان دارد؟ ج: با توجه به اينكه سينما وسيله‌اى براى آگاهى و تبليغ است، بنا بر اين به تصوير كشيدن و ارائه هر چيزى كه ممكن است از آن براى رشد فكرى جوانان و غير آنان و ارتقاى آگاهى و ترويج فرهنگ اسلامى استفاده شود، اشكال ندارد. يكى از اين راهها معرفى شخصيت عالمان دين و زندگى اختصاصى آنان و همچنين ساير دانشمندان و صاحب منصبان و زندگى خصوصى آنان است، ولى رعايت شئونات اختصاصى و احترام آنان و همچنين حريم زندگى خصوصى

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 977
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست