responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 968

ياد دادن و فراگيرى آن براى استفاده در امور مذكور اشكال ندارد و خواهران مى‌توانند با رعايت حجاب واجب و ضوابط شرعى در كلاس درس حاضر شوند.

س 1157: بعضى از ترانه‌ها در ظاهر انقلابى هستند و عرف هم آنها را انقلابى مى‌داند ولى نمى‌دانيم كه آيا خواننده، قصد خواندن يك ترانه انقلابى را داشته يا يك ترانه طرب‌آور و لهو را، با توجه به اينكه خواننده مسلمان نيست ولى ترانه‌هاى او ملّى و متضمّن جملاتى بر ضد اشغال و همچنين تحريك مردم به مقاومت است، گوش دادن به اين ترانه‌ها چه حكمى دارد؟ ج: اگر كيفيت آنها از نظر شنونده عرفاً، طرب‌آور و لهوى نباشد، گوش دادن به آنها اشكال ندارد و قصد و نيّت خواننده و مضمون چيزى كه مى‌خواند در اين باره تأثيرى ندارد.

س 1158: جوانى بعنوان مربّى و داور بين المللىِ بعضى از ورزشها بكار اشتغال دارد. شغل او اقتضا مى‌كند كه به بعضى از باشگاههائى وارد شود كه غنا و موسيقى حرام در آنها پخش مى‌شود، با توجه به اينكه اين كار مقدارى از هزينه‌هاى زندگى او را تأمين مى‌كند و فرصتهاى شغلى هم در محل زندگى او كم است، آيا اين كار براى او جايز است؟ ج: اين شغل براى او اشكال ندارد هر چند گوش دادن به غنا و موسيقى لهوى براى او حرام است امّا در موارد اضطرارى جايز است داخل مجلس غنا و موسيقى حرام شود، ولى بايد از گوش دادن به آن اجتناب كند و آنچه كه بدون اختيار به گوش او مى‌خورد، اشكال ندارد.

س 1159: آيا فقط گوش دادن به موسيقى، حرام است يا اينكه شنيدن آن هم حرام است؟ ج: شنيدن غنا يا موسيقى لهوى و طرب‌آور حكم گوش دادن را ندارد مگر در بعضى از موارد كه شنيدن از نظر عرف گوش دادن محسوب مى‌شود.

س 1160: آيا نواختن موسيقى همراه قرائت قرآن با غير از آلاتى كه استفاده از آنها در مجالس لهو و لعب معمول است، جايز است؟ ج: تلاوت قرآن كريم با صداى زيبا و صوت مناسب با شأنِ قرآن كريم اشكال ندارد، بلكه امر راجحى است مشروط بر اينكه به حدّ غناى حرام نرسد، ولى نواختن موسيقى با آن، وجه شرعى ندارد.

س 1161: طبل زدن در جشن‌هاى ميلاد و غير آن چه حكمى دارد؟ ج: استفاده از آلات نوازندگى و موسيقى به نحو لهوى و مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه بطور مطلق حرام است.

س 1162: آلات موسيقى كه دانش‌آموزان مدارس عضو گروههاى سرود آموزش و پرورش از آنها استفاده مى‌كنند چه حكمى دارند؟ ج: آن دسته از آلات موسيقى كه در نظر عرف از آلات مشترك قابل استفاده براى كارهاى حلال محسوب مى‌شوند، جايز است بطور غير لهوى براى مقاصد حلال بكار گرفته شوند ولى آلاتى كه عرفاً از آلات مخصوص لهو محسوب مى‌شوند جايز نيست مورد استفاده قرار گيرند.

س 1163: آيا ساخت سنتور كه از آلات موسيقى محسوب مى‌شود و كسب درآمد با آن به

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 968
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست