responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 966

چه حكمى دارد؟ ج: بكارگيرى آلات موسيقى براى نواختن موسيقى غير لهوى، اگر براى اجراى سرودهاى انقلابى يا دينى و يا براى اجراى برنامه‌هاى فرهنگى مفيد و برنامه‌هاى ديگر با غرض عقلائى مباح باشد، اشكال ندارد به شرط اينكه مستلزم مفاسد ديگرى نباشد و همچنين آموختن و ياد دادن نوازندگى براى امر فوق فى نفسه اشكال ندارد.

س 1145: گوش دادن به صداى زن هنگامى كه شعر و غير آن را با آهنگ و ترجيع مى‌خواند اعم از اينكه شنونده، جوان باشد يا خير، مذكر باشد يا مؤنث چه حكمى دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حكم آن چيست؟ ج: اگر صداى زن به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صداى او هم به قصد لذت و ريبة نباشد و مفسده‌اى هم بر آن مترتّب نگردد، اشكال ندارد و فرقى بين موارد فوق نيست.

س 1146: آيا موسيقى سنّتى كه ميراث ملى ايران مى‌باشد، حرام است يا خير؟ ج: چيزى كه از نظر عرف، موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت محسوب شود، بطور مطلق حرام است و در اين مورد فرقى بين موسيقى ايرانى و غير ايرانى و موسيقى سنتى و غير آن نيست.

س 1147: گاهى از راديوهاى عربى بعضى از آهنگهاى موسيقى پخش مى‌شود، آيا گوش دادن به آنها بخاطر علاقه به شنيدن زبان عربى جايز است؟ ج: گوش دادن به موسيقى لهوى متناسب با مجالس لهو و معصيت بطور مطلق حرام است و علاقه به شنيدن زبان عربى مجوز شرعى براى آن محسوب نمى‌شود.

س 1148: آيا تكرار اشعارى كه بصورت آواز و بدون موسيقى خوانده مى‌شوند جايز است؟ ج: غنا حرام است هر چند همراه با نواختن آلات موسيقى نباشد و منظور از غنا ترجيع صدا به نحوى است كه مناسب با مجالس لهو و فسق باشد، ولى صرف تكرار شعر اشكال ندارد.

س 1149: خريد و فروش آلات موسيقى چه حكمى دارد؟ و حدود استفاده از آنها كدام است؟ ج: خريد و فروش آلات مشترك براى نواختن موسيقى غير لهوى اشكال ندارد.

س 1150: آيا غنا در مثل قرآن و دعا و اذان جايز است؟ ج: غنا صوتى است كه با ترجيع و طرب همراه بوده و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد كه بطور مطلق حرام است حتّى اگر در دعا و قرآن و اذان و مرثيه و غيره باشد.

س 1151: امروزه موسيقى براى معالجه بعضى از بيماريهاى روانى مانند افسردگى، اضطراب، مشكلات جنسى و سرد مزاجى زنان بكار مى‌رود، حكم آن چيست؟ ج: اگر احراز شود كه نظر پزشك متخصص و امين اين است كه معالجه متوقف بر استفاده از موسيقى است، بكارگيرى آن به مقدارى كه معالجه بيمار اقتضا مى‌كند اشكال ندارد.

س 1152: گوش دادن به غنا اگر باعث تمايل بيشتر انسان به همسرش شود، چه حكمى دارد؟ ج: مجرّد افزايش تمايل به همسر مجوّز شرعى براى گوش دادن به غنا محسوب نمى‌شود.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 966
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست