responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 931

متفرّقه

سؤال 55: شانه خالى كردن از زير بار امورى همچون عوارض، مقررات راهنمايى و رانندگى، ممنوعيّتهاى گمركى با لطائف الحيل و نپرداختن وجه آن و يا كم كردن وجه با توجّه به اين كه خلاف مقرّرات دولت اسلامى است شرعاً چه حكمى دارد؟ جواب: مخالفت با مقررات حكومت اسلامى مجاز نيست.

سؤال 56: چرا محلّ دفن امام هشتم عليه السلام را قبلۀ هفتم ناميده‌اند؟ جواب: نظر به اين كه هفت مدفن براى معصومين عليهم السلام وجود دارد (مدينه محل دفن پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم، قبرستان بقيع، نجف، كربلا، كاظمين، سامرّاء و مشهد) لذا مدفن امام على بن موسى الرّضا عليه السلام را بعضى از مردم قبلۀ هفتم ناميده‌اند (البته قبله در اينجا به معنى قبلۀ نماز نيست) .

سؤال 57: آيا رابطۀ اقتصادى با دولت غاصبِ اسرائيل جايز است؟ جواب: هر چيزى كه باعث تقويت اسرائيل غاصب شود حرام است.

سؤال 58: آيا استفاده از كراوات و پاپيون اشكال شرعى دارد و اگر شخص داماد براى شب عروسى از آن استفاده نمايد حكم مسأله چيست؟ جواب: از آنچه شعار بيگانگان از اسلام است اجتناب كنيد.

سؤال 59: رانندگى اتومبيل براى زنان چه حكمى دارد؟ جواب: با حفظ حجاب اسلامى و جهات شرعى ديگر مانعى ندارد.

سؤال 60: آيا بانوان مى‌توانند آموزش فنون نظامى ببينند؟ جواب: جايز است مگر اين كه مستلزم معصيتى باشد.

سؤال 61: حكم كارمزد را بيان فرماييد؟ جواب: منظور از كارمزد حق الزحمه‌اى است كه به كارمندان بانك يا صندوق قرض الحسنه و مانند آن به عنوان حقوق در مقابل زحماتى كه جهت حفظ حسابها و ساير خدمات انجام مى‌دهند داده مى‌شود و چنانچه مبلغ اضافى به همين نيت گرفته شود و صرف كارمندان و هزينه‌هاى ديگر شود مانعى ندارد.

سؤال 62: قرآن خواندن زنان در حضور مردان غريبه چه حكمى دارد؟ جواب: اگر با آهنگ بخواند اشكال دارد.

سؤال 63: نى‌زدن اگر موجب فساد نباشد چه حكمى دارد؟ جواب: اگر از قبيل آهنگهايى باشد كه مناسب مجالس لهو و فساد است حرام است.

سؤال 64: اگر كسى به فروشندۀ يخچال بگويد از تو 100 عدد يخچال مى‌خرم و بعد از يك هفته پول آن را مى‌پردازم آيا چنين معامله‌اى صحيح است؟ جواب: اگر يخچالهاى مورد معامله در اختيار خريدار قرار گيرد، مانعى ندارد.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 931
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست