responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 929

جواب: ظاهراً جزء زينت ممنوع نيست.

سؤال 36: آمپول زدن توسط مرد نامحرم چگونه است؟ جواب: در غير موارد ضرورت جايز نيست.

سؤال 37: مراجعۀ زن به دكتر مرد اگر دكتر حاذق زن نباشد چه حكمى دارد؟ جواب: در صورت ضرورت اشكالى ندارد.

سؤال 38: دست دادن زن به مرد نامحرم با دستكش چه حكمى دارد؟ جواب: بهتر ترك اين كار است.

سؤال 39: گوش دادن به خندۀ زن نامحرم اگر موجب مفسدۀ خاصّى نباشد چه حكمى دارد و در صورتى كه مفسده داشته باشد چه حكمى دارد؟ جواب: در مواردى كه مفاسد خاصى بر آن مترتب نشود مانعى ندارد.

سؤال 40: نگاه كردن به صورت زنان چادرنشينان كه معمولاً قسمتى از موى سر آنها نيز ديده مى‌شود براى مرد نامحرم چه حكمى دارد؟ توضيح اينكه ايشان به اين نوع پوشش عادت كرده‌اند و اگر تذكر داده شود نمى‌پذيرند.

جواب: اگر قصد تلذّذ و ريبه نباشد اشكالى ندارد.

سؤال 41: آيا ديدن فيلمهاى خارجى كه از سيماى جمهورى اسلامى ايران پخش مى‌شود و خانمهاى بدون روسرى و چادر در آن بازى مى‌كنند جايز است؟ جواب: هرگاه موجب مفاسد خاصّى نشود اشكال ندارد.

وقف

سؤال 42: حكم ظروف و اشياى ديگر غير قابل استفادۀ مساجد را بيان فرماييد؟ جواب: اگر به هيچ وجه در آن مسجد و مساجد ديگر قابل استفاده نيست مى‌توانند آن را بفروشند و اشياى مشابه قابل استفاده‌اى خريدارى كنند.

سؤال 43: آيا انتقال لوازم ساختمان مسجد مخروبه جايز است؟ جواب: چنانچه در مساجد ديگر قابل استفاده باشد به آنها بدهند و اگر قابل استفاده نيست بفروشند و وجه آن را در همان مسجد و اگر احتياج نباشد در مساجد ديگر مصرف كنند.

امر به معروف و نهى از منكر

سؤال 44: اگر امر به معروف و نهى از منكر در اداره باعث شود تا انسان از مزايايى همچون اضافه كار و يا پاداشهاى ديگر محروم شود، آيا باز هم واجب است؟ جواب: اگر موجب ضرر و زيان مهمى نشود واجب است.

سؤال 45: با وجود نهادى براى امر به معروف در نظام جمهورى اسلامى آيا وظيفۀ امر به معروف و نهى از منكر از ديگران سلب مى‌شود؟ و در صورت تداخل كار آنها با ديگران تكليف چيست؟ جواب: امر به معروف و نهى از منكر يك حكم عام است و همه به مقدار توان خود موظف به آن هستند و وجود چنين نهادى سلب مسئوليّت از ديگران نمى‌كند و موارد

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 929
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست