responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 924

مسأله 37 فاصلۀ دو نماز جمعه بايد كمتر از يك فرسخ نباشد و اگر در كمتر از يك فرسخ دو نماز جمعه خوانده شود نماز اولى صحيح و دومى باطل است.

مسأله 38 كسانى كه تا دو فرسخى از محل نماز جمعه قرار دارند مشمول حكم نماز جمعه هستند و در صورتى كه نماز جمعه واجب عينى باشد حضور آنها در نماز جمعه واجب است.

مسأله 39 «وقت نماز جمعه» از اوّل ظهر است به مقدارى كه اذان و خطبه‌ها و نماز مطابق معمول انجام شود و با گذشتن اين مقدار، وقت نماز جمعه پايان مى‌يابد و بايد نماز ظهر خوانده شود.

مسأله 40 «طريقۀ نماز جمعه» نماز جمعه دو ركعت است مانند نماز صبح كه بايد قبل از آن دو خطبه بوسيلۀ امام جمعه خوانده شود و هر يك از خطبه‌ها بايد مشتمل بر امور زير باشد:

1-حمد و ثناى الهى.

2-صلوات بر محمّد و آل محمّد.

3-وعظ و ارشاد و سفارش به تقواى الهى.

4-خواندن يك سوره كوتاه در هر خطبه مانند سورۀ «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ» ، «قُلْ يٰا أَيُّهَا اَلْكٰافِرُونَ» يا سورۀ «وَ اَلْعَصْرِ» (بنا بر احتياط واجب) .

5-و نيز بنا بر احتياط واجب براى خود و مؤمنين و مؤمنات استغفار كند و در خطبه دوم ائمّۀ هدى عليهم السلام را هنگام صلوات و درود يك يك نام ببرد.

بنا بر اين خطبۀ اول شامل پنج قسمت و خطبۀ دوّم شامل شش قسمت است.

امام بايد خطبه‌ها را در حال قيام بخواند و ميان دو خطبه جلوس مختصرى بنمايد و صداى خود را در حد مقدور به نمازگزاران برساند و وعظ و ارشاد را به زبان قابل فهم براى مردم ايراد كند.

مسأله 41 شايسته است خطيب ملبس به عمامه و عبا باشد و بر عصا يا مانند آن تكيه كند و قبل از شروع به خطبه، به مأمومين سلام كند و سزاوار است مسائل مهم سياسى و اجتماعى و اخلاقى مسلمين و جهان اسلام و آن منطقه را براى مردم شرح دهد و آنها را به وظايفشان در برابر اين مسائل آشنا سازد و در برابر توطئه‌هاى دشمنان به آنها هشدار دهد.

خلاصه، خطيب حد اكثر استفاده را از خطبه‌ها براى تهذيب نفوس مردم و آگاه ساختن آنها از مسائل مهم روز بنمايد كه يكى از اهداف اصلى خطبه‌ها همين است.

خطبه‌ها را با عبارات فصيح و گويا و بليغ و مؤثر و نافذ ايراد نمايد تا خطبه‌ها تأثير لازم را در نفوس مسلمين بگذارد و از اين فريضۀ عبادى سياسى بهره‌گيرى كامل شود، هرگز به سراغ مسائل تفرقه‌انداز نرود و مسلمين را به وحدت در مقابل دشمنان دعوت نمايد.

مسأله 42 احتياط واجب آن است كه نمازگزاران هنگام ايراد خطبه با طهارت باشند

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 924
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست