responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 921

و حلال است.

مسأله 9 خريد و فروش راديو و تلويزيون و ساير وسايلى كه داراى منافع مباح و مشروع قابل ملاحظه است، جايز است.

مسأله 10 هرگاه ماهى بعد از افتادن در دام در داخل آب بميرد، حلال است.

مسأله 11 حيله‌هاى ربا كه قصد جدى در آن نيست، مثل آنچه در ميان بعضى معمول است كه وامى را به كسى مى‌دهند و بعد سود آن را كه چند هزار تومان است با يك سير نبات مصالحه مى‌كنند باطل و بى‌اساس است و مبلغ اضافى ربا محسوب مى‌شود.

مسأله 12 معاملات بانكى اعم از سپرده‌هاى كوتاه مدت و دراز مدت، يا وامهايى كه اشخاص از بانك مى‌گيرند و سودى در مقابل آن در نظر گرفته مى‌شود، در صورتى حلال است كه مطابق موازين شرعى و از طريق قراردادها و عقود اسلامى انجام گيرد و دهنده يا گيرندۀ پول، يقين داشته باشد يا احتمال عقلايى دهد كه متصدى بانك طبق وظيفۀ خود اين كارها را به صورت شرعى انجام مى‌دهد، اما اگر يقين دارد كه اين امور جنبۀ ظاهرى و صورى دارد و فقط روى كاغذ است آن سود براى طرفين حرام است.

مسأله 13 بسيارى از مردم پولى مى‌دهند و خانه‌اى را رهن مى‌كنند و مال الإجاره خانه تخفيف داده مى‌شود، اين كار به يك صورت صحيح است و به يك صورت باطل، هرگاه خانه را اجاره كنند و در ضمن عقد اجاره شرط كنند كه فلان مبلغ را به عنوان وام به او بدهد و خانه را رهن بگذارد صحيح است، ولى اگر قبلاً وام و رهن انجام گيرد و ضمن آن شرط شود مال الإجاره تقليل داده شود حرام و باطل است.

مسأله 14 ضمانت ديگرى خواه به صورت «نقل ذمه» باشد (يعنى بدهى طرف را به عهده گيرد كه بپردازد) يا به صورت «ضم ذمه به ذمه» باشد (يعنى اگر بدهكار نپرداخت او بپردازد) هر دو صورت، صحيح و مشروع است.

مسأله 15 اراضى موات با ثبت دادن ملك كسى نمى‌شود، بلكه بايد آن را احياء كند يعنى آماده براى كشت و زرع نمايد.

مسأله 16 تعزير منحصر به شلاق زدن نيست، بلكه جريمه‌هاى مالى و زندان و حتى معرفى خطاكار در وسايل ارتباط جمعى و يا انواع مختلف توبيخ را نيز شامل مى‌شود (البته انتخاب هر يك از اين امور بسته به نظر حاكم شرع و چگونگى جرم و خصوصيات مجرم و ساير امور مربوطه است) .

مسأله 17 در حجاب اسلامى نوع لباس و رنگ آن تفاوت نمى‌كند بلكه واجب است پوشاندن تمام بدن غير از صورت و دستها تا مچ، ولى پوشيدن لباسهاى زينتى هر چند بدن آشكار نباشد جايز نيست.

مسأله 18 شخصيتهاى «حقيقى» و «حقوقى» هر دو مالك مى‌شوند و مى‌توانند طرف معامله واقع گردند، بنا بر اين هر مؤسسۀ خيريّه، يا انتفاعى كه تأسيس گردد و داراى

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 921
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست