responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 920

مسأله 31 دست زدن به مرده‌هايى كه مورد تشريح قرار مى‌گيرد در صورتى كه مرده مسلمان باشد و آن را غسل داده باشد موجب غسل نمى‌گردد و در غير اين صورت بايد هر بار دست مى‌زنند غسل مس ميت كنند و اگر موجب عُسْر و حَرَج گردد مى‌توانند بجاى غسل تيمم نمايند، ولى اگر تشريح فقط روى استخوانهاى بدون گوشت، يا قسمتهاى گوشتى جدا شده مانند قلب و عروق و مغز و امثال آن صورت گيرد غسل ندارد و اگر بتوانند از دستكش استفاده كنند در هيچ صورتى غسل ندارد.

مسأله 32 تشريح بدن انسان در آنجا كه شرعاً جايز است ديه‌اى ندارد.

چند مسأله مهم و مورد ابتلا

مسأله 1 بقاى بر تقليد ميّت جايز است و اگر ميّت اعلم باشد واجب مى‌باشد (به صورتى كه در بحث تقليد اعلم گفته شد) .

مسأله 2 آب مضاف اگر به قدرى زياد باشد كه افتادن نجاست در يك سوى آن عرفاً سبب سرايت به سوى ديگر نشود (مانند يك حوض بزرگ از آب مضاف تمام آن با ملاقات نجاست، نجس نمى‌شود) .

مسأله 3 هرگاه حيوانى به غير دستور شرعى ذبح شده باشد پاك است، هر چند خوردن گوشت آن حرام مى‌باشد، بنا بر اين پوست و چرم حيواناتى كه از ممالك غير اسلامى مى‌آورند در صورتى كه بدانيم از حيوانات ذبح شده است، پاك است.

مسأله 4 بلاد كبيره شهرهايى است كه هر محله آن براى خود شهر مستقلى باشد، اما مثل تهران و مانند آن جزء بلاد كبيره نيست و تمام آن از نظر قصد اقامه يا وطن بودن يك محل محسوب مى‌شود.

مسأله 5 كسانى كه مى‌خواهند مدت قابل توجهى در يك محل بمانند مانند طلابى كه قصد اقامت چند سال در حوزۀ علميّه دارند يا مأموران ادارات كه مثلاً دو سه سال در يك محل اقامت مى‌كنند و در آنجا مسافر محسوب نمى‌شوند، اقامتگاه آنها حكم وطن دارد و نمازشان در آنجا تمام است، هر چند قصد ده روز نداشته باشند.

مسأله 6 كسانى كه شغلشان سفر است (مانند راننده بيابانى) يا سفر مقدمۀ شغل آنهاست ( مانند كسانى كه در يك شهر اقامت دارند و همه روزه براى تدريس يا كار ديگر به شهرهاى مجاور مى‌روند) و مجموع رفت و برگشت آنها هشت فرسخ يا بيشتر است، نمازشان تمام و روزۀ ماه رمضان بر آنها واجب است.

مسأله 7 هرگاه چيزى جزء مئونۀ سال گردد، مانند خانه و فرش و وسايل ديگر، اگر بعداً آن را بفروشند به قيمت آن خمس تعلق نمى‌گيرد مخصوصاً اگر بخواهند آن را تبديل به مثل كنند.

مسأله 8 سر بريدن حيوانات با وسايل ماشينى در صورتى كه شرايط شرعى آن مطابق آنچه در بحث ذبح حيوانات گفته شد انجام شود جايز است و چنان حيوانى پاك

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 920
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست