responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 903

صورتى كه هتك حرمت نباشد، اشكالى ندارد.

از اين مسأله حكم قسمتهاى باقيمانده از قبرستان كه جزء راه نشده است نيز روشن مى‌شود، كه در فرض اول (املاك شخصى) تصرف در آنها و فروش آنها جز با اجازۀ مالكش جايز نيست؛ و در فرض دوم (اوقاف عام) جز با اجازۀ متولّى يا آنكه مانند او حق تصرف دارد جايز نيست و بهاى آن بايد صرف در ديگر قبرستانهاى مسلمانان بشود و به احتياط واجب آنچه نزديكتر است مقدم است؛ و در فرض سوم تصرف در آن بدون نياز به اجازۀ كسى، جايز است. در صورتى كه اين كار موجب تصرف در ملك ديگران مانند آثار قبرهاى ويران شده نشود.

23 مسائلى در بارۀ نماز و روزه

مسأله 79 اگر شخص روزه‌دار پس از غروب بى‌آنكه در شهر خود افطار كند، با هواپيما به سمت مغرب مسافرت كند و به جايى برسد كه هنوز خورشيد غروب نكرده است، واجب نيست تا غروب امساك كند، گرچه احتياط مستحب امساك است.

مسأله 80 اگر مكلّف در شهر خود نماز صبح را بخواند و سپس به سمت غرب مسافرت كند و به جايى برسد كه هنوز فجر ندميده است و بماند تا فجر بدمد، يا آنكه نماز ظهر را در شهر خود بخواند و سپس مسافرت كند و به شهرى برسد كه هنوز ظهر نشده است و بماند تا وقت داخل شود، يا آنكه نماز مغرب را در شهر خود بخواند سپس مسافرت كند و به شهرى برسد كه هنوز خورشيد غروب نكرده است و بماند تا غروب كند در همۀ اين فرضها اعادۀ نماز واجب نيست گرچه احتياط مستحب اعاده است.

مسأله 81 اگر شخصى نماز نخواند تا وقت آن گذشته و با هواپيما به جايى رفت كه هنوز وقت باقى بود به احتياط واجب بايد نماز را به قصد ما في الذمّة يعنى بدون قصد ادا و قضا انجام دهد.

مسأله 82 اگر مكلف با هواپيما سفر كند و بخواهد در آن نماز بخواند، در صورتى كه بتواند به هنگام نماز رو به قبله بودن و استقرار داشتن و ديگر شرايط را رعايت كند، نمازش صحيح است وگرنه در صورتى كه وقت داشته باشد و بتواند پس از خروج از هواپيما نماز واجد شرايط را بجاى آورد، بنا بر احتياط نمازش در هواپيما صحيح نيست. ليكن اگر وقت تنگ باشد، واجب است نماز را درون هواپيما بجاى آورد و در آن صورت اگر جهت قبله را بداند، بايد بدان جهت نماز بخواند و نمازش بدون رعايت قبله جز در حال ضرورت صحيح نيست، و در اين حال بايد هرگاه هواپيما از سمت قبله منحرف شد، بدان سو رو كند و در هنگام انحراف از قبله، از قراءت و ذكر دست بكشد، و اگر نتواند به عين قبله توجه كند، بايد به سمتى توجه كند كه قبله بين دست راست و چپ او باشد؛ و اگر جهت قبله را نداند، بايد بكوشد آن را مشخص كند و طبق ظنّ خود

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 903
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست