responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 873

كسب كردن

مسأله كسب كردن به قدر ما يحتاج خود و عيال واجب النفقه در صورت تمكن واجب است، بلكه به جهت اداء دين هم بنا بر احتياط، واجب مى‌باشد.

مسائل اجتماعى اسلام

مسأله تحصيل اعتقاد به اصول دين و مبانى اسلام بر هر مسلمان واجب است.

مسأله ياد گرفتن و ياد دادن علوم و صنايعى كه مورد احتياج عموم است و همچنين علوم و صنايعى كه سبب قوّت و شوكت جامعۀ مسلمين و برترى قواى دفاعى آنها بر كفّار مى‌شود، بر همه واجب مؤكّد است به وجوب كفايى و بايد مسلمانان به نحوى قوى شوند كه قطع طمع كفّار را از بلاد و نواميس و اَعراض و اموال و معادن و ثروت خود بنمايند.

مسأله از مهمترين مطالب اسلامى، توجّه به وضع تعليم و تربيت فرزندان و مراقبت در حسن ترقّى و تكامل علمى و تربيتى آنها است.

مسأله فرستادن فرزندان به دبستانها و دبيرستانها و كودكستانهايى كه اسلاميّت و امانت و علاقه‌مندى مؤسّس و معلّمان آنها به سُنَن اسلامى محرز و شناخته نشده و معرض انحراف فكر و عقيده و فساد اخلاق باشد، جايز نيست.

مسأله كفّار حقّ ندارند در بلاد اسلام، مدرسه دائر كنند و تعليم و تربيت اطفال مسلمانان را عهده‌دار شوند. و جايز نيست مسلمانان فرزندان خود را به مدارس و كودكستانهاى آنها بفرستند.

مسأله تأسيس مدارس مختلط اعم از ابتدايى و عالى و تدريس در آن مدارس و فرستادن فرزندان به آن مدارس و همكارى با آنها جايز نيست.

صافى : مسأله تأسيس مدارس مختلط به صورتى كه سُنَن اسلامى در ارتباط با بانوان و مردان رعايت نشود اعم از ابتدايى و عالى و تدريس در آن مدارس و همكارى با آنها و فرستادن فرزندان به آن مدارس و مدارسى كه در برنامه‌هاى تعليماتى آنها تعليم كارهاى حرام مثل خواندن غنا و نواختن آلات موسيقى باشد جايز نيست و بايد مدارس و مراكز تعليم و تربيت و همۀ مؤسسات كار و عمل مسلمانان مثل كلّ جامعۀ آنها شخصيت اسلامى و تعهد به رعايت مقررات اسلامى داشته باشند.

مسأله بر مسلمانان واجب است در صورتى كه مدارس و دانشگاهها و دانشكده‌هاى علوم و صنايع مورد احتياج عموم، طبق آداب و سنن و رعايت احكام اسلام به تعداد كافى نباشد [1]خودشان مستقيماً به تأسيس اين گونه مدارس و دانشگاهها بر اساس تعاليم مقدّسۀ اسلام و اجراء برنامه‌هاى دينى، اقدام نمايند و مَهمٰا أَمكَنَ طورى ترتيب بدهند كه از تمام طبقات هر كس استعدادش بيشتر است بتواند به تحصيل ادامه دهد.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 873
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست