responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 865

همين طور است اگر مرده‌اى اسلام او مشكوك باشد و فرق نمى‌كند كه تشريح بدن كافر يا مشكوك الاسلام در بلاد اسلامى بوده باشد يا غير اسلامى.

مسأله 38 اگر زنده ماندن يك مسلمانى متوقف شود به تشريح بدن مردۀ مسلمانى و تشريح بدن غير مسلمان و يا مشكوك الاسلام ممكن نباشد و راه ديگرى براى زنده نگه‌داشتن آن مرد مسلمان نباشد، در اين صورت جايز است كه بدن مرده مسلمان را تشريح كنند و نسبت بلزوم پرداخت ديه در چنين صورتى در باب ديات ذكر شده است.

مسأله 39 جايز نيست بريدن عضوى از اعضاء بدن مردۀ مسلمان مانند چشم و يا عضو ديگر به منظور پيوند زدن آن عضو به بدن شخص زنده ديگر و قطع‌كننده ملزم شود كه ديۀ آن عضو را به ورثۀ مرده بپردازد، ولى چنانچه زنده ماندن يك فرد مسلمان متوقف گردد كه عضو بدن مردۀ مسلمانى را ببرند و به او پيوند زنند، جايز است بريدن آن عضو ولى قطع‌كننده بايد ديۀ آن را بپردازد و در هر دو صورت پيوند زدن عضو قطع شده به بدن ديگرى اشكال ندارد و پس از پيوند چون جزو بدن شخص زنده مى‌گردد، احكام بدن زنده بر او جارى است. .

و ظاهر اين است كه جايز باشد شخصى در حال حيات خود وصيت كند كه پس از مردن او عضوى از اعضاء او را قطع كنند و به ديگرى پيوند زنند و در اين صورت بريدن عضو آن ميت ديه ندارد.

مسأله 40 اگر شخصى راضى شود كه در حال حيات خود عضوى از اعضاء او را بريده و به ديگرى پيوند زنند چنانچه عضوى كه برضايت خود او بريده مى‌شود از اعضاء رئيسه بوده باشد كه بريدن آن صدمه‌اى به حيات او مى‌زنند و يا نقص و عيبى در او ايجاد مى‌كند، بريدن آن عضو جايز نيست.

و اگر با بريدن آن عضو ضرر و عيبى بر او وارد نمى‌شود مانند بريدن مقدارى از پوست و يا گوشت ران كه جاى آن روئيده مى‌شود، در اين صورت بريدن آن عضو به رضايت خود او جايز است و مى‌تواند براى بريدن آن عضو مبلغى نيز دريافت كند.

مسأله 41 جايز است تبرع كردن خون به بيمارانى كه احتياج به تزريق خون دارند و جايز است گرفتن مبلغى در مقابل دادن خون ولى در هر دو صورت بايد دادن خون به صاحب آن ضرر جانى نداشته باشد.

مسأله 42 جايز است بريدن عضوى از بدن مردۀ كافر و يا مشكوك الاسلام، به منظور پيوند زدن آن به بدن شخص مسلمان و پس از پيوند زدن، چون جزو بدن مسلمان مى‌شود، احكام بدن مسلمان بر او جارى است و همينطور جايز است عضوى از اعضاء بدن حيوان نجس العين را به بدن شخص مسلمان پيوند زدن و چون پس از پيوند زدن جزو بدن مسلمان مى‌گردد، احكام بدن مسلمان بر آن عضو جارى است و نماز خواندن با آن عضو نيز جايز است.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 865
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست