responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 864

يك فرد شيعى از يك شافعى چيزى خريد و بعداً معلوم گرديد كه فروشنده شافعى مغبون مى‌باشد بنا به قاعدۀ الزام خريدار شيعى مى‌تواند فروشنده شافعى را الزام كند به اين كه حق فسخ ندارد.

10 در مذهب ابو حنيفه در صحت عقد سلف و سلمى فروش چيزى به نحو كلى مدت دار به بهاى نقد حاضر شرط است كه آن چيز در حين معامله خارجاً موجود باشد ولى در مذهب شيعه اين شرط در صحت معامله سلمى معتبر نيست.

بنا بر اين اگر يك فرد شيعه با يك فرد حنفى مذهب معاملۀ سلمى انجام دهد و آن چيز مورد معامله موجود نباشد بنا به قاعدۀ الزام مى‌تواند فروشندۀ حنفى را وادار كند به بطلان معامله و همين طور است اگر حين انجام معامله خريدار هم حنفى بوده و بعداً شيعه شده باشد.

11 اگر شخص سنى مذهب بميرد و از او يك دختر سنى بماند و برادرى داشته باشد، اگر برادر شيعى مذهب باشد و يا پس از مرگ برادرش شيعه شود بنا به قاعدۀ الزام جايز است برادر شيعه آنچه از تركۀ ميت زياد مى‌آيد از باب تعقيب بگيرد گرچه تعقيب در مذهب شيعه باطل است.

و همين طور است كه اگر شخصى سنى يك خواهر سنى وارث داشته باشد و عموى ابوينى هم داشته باشد، چنانچه عموى او شيعه باشد و يا بعد از مرگ پسر برادرش شيعه شود، بنا به قاعدۀ الزام جايز است گرفتن آنچه از باب تعقيب به او مى‌رسد و در ساير موارد تعقيب نيز قاعدۀ الزام جارى است.

12 در مذهب اهل سنت زن ميت از تمام آنچه از ميت مانده چه اموال منقول باشد و يا زمين ارث مى‌برد، ولى در مذهب جعفرى زن از زمين نه از عين آن و نه از قيمت آن ارث نمى‌برد و از بنا و درخت، از قيمت آنها ارث مى‌برد، نه از عين آنها؛ بنا بر اين اگر وارث ميت سنى مذهب باشد و زن او شيعه باشد، جايز است بنا به قاعدۀ الزام، زن شيعه از آنچه از زمين و اعيان و بناها و اشجار از بابت ارث به او مى‌رسد، بگيرد.

آنچه گفته شد، مهمترين مسائلى است كه بر مبناى قاعدۀ الزام قرار گرفته است و از اينجا حال ديگر مسائلى هم كه از اين قبيل مى‌باشد، روشن مى‌شود و ضابطه اين است هر شخص شيعى مذهب مى‌تواند الزام كند اهل ساير مذاهب را به آنچه خود آنها ملتزم هستند و عقيده‌مند مى‌باشند. .

احكام تشريح

مسأله 36 جايز نيست بدن مردۀ مسلمان را تشريح كردن و اگر تشريح كنند، بر گردن تشريح‌كننده ديه لازم مى‌شود بطورى كه تفصيل آن را در كتاب ديات بيان كرده‌ايم.

مسأله 37 جايز است بدن مردۀ كافر را تشريح كردن به تمام انواع تشريح و

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 864
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست