مسائلى كه دربارۀ موضوعات گوناگون از امام خمينى استفتاء شده است با حاشيۀ آيت اللّٰه نورى
تقليد
س (1 آيا در رسالههاى فتوايى حضرت آيت اللهى، عباراتى مانند «لا يبعد، لا يخلو عن قرب، لا يخلو عن وجه» مقصود فتوى است يا نه؟ و اگر بعد از فتوى تعبير به لا يترك الاحتياط شد آيا اين احتياط واجب است؟ ج تعبيرات مزبور در مقام بيان فتوا است مگر آن كه قرينۀ بر خلاف در بين باشد. و عبارت لا يترك الاحتياط اگر در موردى بعد از بيان فتوى ذكر شود براى بيان تأكّد حسن احتياط است.
س (2 تقليد اغلب مؤمنين بدون تحقيق و تشخيص اعلم است، مثلاً در ماه مبارك رمضان يك مُبلغى وارد دهى مىشود و به مردم فتواى مرجعى را مىگويد، و يا رسماً او را بين مردم معرفى مىكند، مردم هم بواسطۀ حسن نيت از او قبول مىكنند، آيا اين گونه تقليدها هم ثمرى دارد يا خير؟ و آيا لازم است بيدار نمودن آنها كه وظيفه چيست؟ يا چون تقليد از غير اعلم مىكنند و معلوم نيست مخالف با فتواى اعلم باشد اشكال ندارد؟ ج حكم شرعى بايد بيان شود، لكن آگاه كردن اشخاص بالخصوص لازم نيست، و تقليد اگر از روى موازين شرعيه نباشد صحيح نيست.
وضو
س (3 اگر قبل از وقت نماز وضو بگيرد براى نماز صحيح است يا خير؟ و در صورتى كه صحيح باشد فرقى بين اين كه وقت نماز نزديك باشد يا نه هست يا خير؟ ج وضو براى نماز اگر نزديك وقت نماز باشد صحيح است و وضو قبل از وقت و بعد از وقت براى بودن بر طهارت مستحبّ است.
مسجد
س (4 گذاشتن مرده پيش از غسل و بعد از غسل در مسجد، و شستن و غسل دادن مرده در حياط مسجد چه صورت دارد؟ ج نهادن جسد ميت در مسجد پيش از غسل دادن اگر موجبِ سرايت نجاست و مستلزم هتك مسجد نباشد مانع ندارد و بعد از غسل دادن بىاشكال است. و صحن مسجد اگر مسجد نباشد شستن و غسل دادن ميت در آنجا اگر مخالف با وقف نباشد و موجب هتك نشود اشكال ندارد.