responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 796

مواردى كه قطع جايز است، بلكه جواز فروش تمام جسم را براى تشريح در موردى كه جايز است، خيلى بعيد نيست. اگر چه بى‌اشكال نيست لكن گرفتن مبلغى براى اجازه دادن در مورد جواز مانع ندارد.

خون

مسأله 2885 انتفاع بردن به خون در غير خوردن و فروختن آن براى انتفاع حلال، جايز است پس آنچه اكنون متعارف است كه خون را مى‌فروشند براى استفادۀ مريضها و مجروحين مانع ندارد. و بهتر آن است كه مصالحه كنند يا آن كه پول را در مقابل حق اختصاص يا در اِزاى اجازه خون گرفتن بگيرند كه خالى از اشكال و أحوط است. بلكه اين احتياط حتى الامكان ترك نشود (1) لكن اگر گرفتن خون، براى صاحب آن ضرر داشته باشد، اشكال دارد. خصوصاً اگر ضرر فاحش و زياد باشد.

(1) نورى : رعايت اين احتياط مستحبّ است مسأله 2886 جايز است خون بدن انسانى را به بدن ديگرى با آلات ديگرى منتقل كنند و وزن آن با مقياسهايى كه دارند تعيين كنند و ثَمَن آن را بگيرند و با جهالت به وزن جايز است به طور مصالحه انتقال دهند. و أحوط آن است كه پول را در مقابل اجازه نقل بگيرند و اين احتياط چنانچه گذشت حتى الامكان ترك نشود (1)

(1) نورى : رعايت آن مستحبّ است

مسائل متفرقه

مسأله 2887 گوسفند يا حيوانات ديگر را اگر ذبح كنند با كارخانه‌ها و مكينه‌هايى كه اخيراً در بعض بلاد متعارف شده است، حرام و نجس و مردار است و فروش و خريد آنها جايز نيست و فروشنده ضامن پول خريدار است چه كليد برق را مسلمان بزند و تسميه بگويد و رو به قبله باشد و از حلقوم ببرد يا نه چه برسد به آن كه اين امور نيز مراعات نشود (1) ولى گوشتهايى كه در بازار مسلمانان فروش مى‌رود و احتمال داده مى‌شود كه به طور شرعى ذبح شده باشد، حلال و خريد و فروش آن جايز است.

(1) نورى : اگر تمام شرايط معتبر در ذبح شرعى مراعات شود پاك و حلال است.

مسأله 2888 گوشتها يا مرغهاى سر بريده‌اى كه از بلاد كفر مى‌آورند، محكوم به نجاست و حرمت و مردار بودن است، مگر آن كه ثابت شود ذبح شرعى آنها.

مسأله 2889 راديو و تلويزيون داراى منافع حلال عقلايى و منافع حرام است از نظر اسلام و جايز است انتفاع بردن از آنها به نحو حلال، از قبيل اخبار و مواعظ از راديو و نشان دادن چيزهاى حلال براى تعليم و تربيت صحيح، يا نشان دادن كالاها و عجايب خلقت از برّ و بحر از تلويزيون و اما چيزهاى حرام از قبيل پخش غِنا و موسيقى مُطْرِب و اشاعۀ منكرات از قبيل پخش قوانين خلاف اسلام و مدح خائن و ظالم و ترويج باطل و ارائه چيزهايى كه اخلاق جامعه را فاسد و عقايد آنها را متزلزل مى‌كند، حرام و معصيت است.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 796
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست