responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 775

زكات نسبت به آن مقدار اجازه بگيرند.

س 1070: روش مناسبى كه بهتر است فرزند در برابر پدر و مادرى كه بر اثر عدم اعتقاد كامل به تكاليف دينى، به آنها اهميت نمى‌دهند، اتخاذ نمايد، كدام است؟ ج: واجب است كه با زبان نرم و مراعات احترام ايشان به عنوان پدر و مادر، آنان را امر به معروف و نهى از منكر كند.

س 1071: برادر من مسائل شرعى و اخلاقى را رعايت نمى‌كند و تا كنون نصيحت در او تأثيرى نداشته است، وظيفۀ من هنگام مشاهدۀ رفتارهاى او چيست؟ ج: واجب است از اعمال خلاف شرع وى اظهار تنفر كنيد و او را به هر روش برادرانه‌اى كه مفيد و مؤثر مى‌دانيد، موعظه كنيد، ولى قطع رحم، جائز نيست.

س 1072: رابطه با اشخاصى كه در گذشته مرتكب اعمال حرامى مانند شرب خمر شده‌اند، چگونه بايد باشد؟ ج: معيار وضعيت فعلى اشخاص است، اگر از آنچه انجام داده‌اند، توبه كرده باشند، معاشرت با آنان مانند معاشرت با ساير مؤمنين است. ولى كسى كه در حال حاضر هم مرتكب حرام مى‌شود، بايد او را از طريق نهى از منكر از آن كار منع كرد، و اگر از انجام فعل حرام اجتناب نمى‌كند مگر با دورى جستن از او، قطع رابطه و ترك معاشرت با وى از باب نهى از منكر واجب مى‌شود.

س 1073: با توجه به هجوم مستمر فرهنگ غربى كه در تضاد با اخلاق اسلامى است، و رواج بعضى از عادتهاى غير اسلامى، مثل به گردن آويختن صليب طلائى توسط بعضى از مردان، و يا استفادۀ بعضى از زنان از مانتو با رنگ‌هاى زننده، و يا استفادۀ بعضى از مردان و زنان، از زيور آلات و عينك‌هاى تيره و ساعت‌هايى كه جلب نظر مى‌كند و استفاده از آنها نزد عرف مردم قبيح است، و عده‌اى از آنها حتى بعد از امر به معروف و نهى از منكر هم اصرار بر كار خود دارند، اميدواريم حضرتعالى روشى را كه بايد در برابر اين افراد در پيش گرفت، بيان فرمائيد.

ج: پوشيدن طلا يا آويختن آن به گردن بر مردان مطلقاً حرام است، و پوشيدن لباسهائى كه از نظر دوخت يا رنگ يا غير آن تقليد و ترويج فرهنگ مهاجمِ غير مسلمانان در نظر عرف محسوب مى‌شود، جايز نيست. همچنين استفاده از زيور آلاتى كه استعمال آن تقليد از فرهنگ تهاجمى دشمنان اسلام و مسلمين محسوب شود، جايز نيست، و بر ديگران واجب است كه در برابر اينگونه مظاهر فرهنگى تقليدى از بيگانگان مبادرت به نهى از منكر زبانى كنند.

س 1074: گاهى مشاهده مى‌كنيم كه دانشجوى دانشگاهى و يا كارمندى مرتكب فعل حرام مى‌شود، حتى بعد از تذكرات و راهنمائى‌هاى مكرر هم از كار خود دست برنمى‌دارد، بلكه بر انجام كارهاى زشت كه باعث ايجاد جو فاسد در دانشگاه است، اصرار مى‌ورزد، نظر شريف جنابعالى درباره اِعمال بعضى از مجازاتهاى ادارى مؤثر مثل ثبت در پرونده آنها چيست؟ ج: با مراعات نظام داخلى دانشگاه اشكال ندارد، و بر جوانان عزيز لازم است كه

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 775
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست