responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 774

تحقق غرض انجام دهند.

س 1065: بعضى از رانندگان از نوارهاى موسيقى غنا و حرام استفاده مى‌كنند و على رغم نصيحت‌ها و راهنمائى‌ها آن را خاموش نمى‌كنند، خواهشمنديم نحوۀ برخورد مناسب با اين موارد و اين افراد را بيان فرمائيد، آيا برخورد شديد با آنان جايز است يا خير؟ ج: با تحقق شرائط نهى از منكر، بر شما بيشتر از نهى زبانى از منكر واجب نيست، و در صورتى كه مؤثر واقع نشود، واجب است كه از گوش دادن به غنا و موسيقى حرام اجتناب كنيد، و اگر به طور غير ارادى صداى موسيقى حرام و غنا به گوش شما برسد، چيزى بر شما نيست.

س 1066: من در يكى از بيمارستانها به كار مقدس پرستارى مشغولم، گاهى در بعضى از قسمت‌هاى محل كارم ملاحظه مى‌كنم كه تعدادى از بيماران به نوارهاى موسيقى مبتذل و حرام گوش مى‌دهند، من آنان را نصيحت مى‌كنم كه اين كار را نكنند و بعد از نصيحت مجدد آنان، چنانچه بى‌اثر باشد، نوار را از ضبط صوت بيرون آورده و پس از پاك كردن، آن را به آنان برمى‌گردانم، آيا اينگونه برخورد جايز است يا خير؟ ج: محو محتويات باطل براى جلوگيرى از استفادۀ حرام از نوار، جايز است، ولى اين كار منوط به اجازۀ مالك يا حاكم شرع است.

س 1067: از بعضى از منازل صداى موسيقى شنيده مى‌شود كه معلوم نيست جايز است يا خير، و گاهى صداى آن بلند است به طورى كه باعث اذيت و آزار مؤمنين مى‌شود، وظيفۀ ما در برابر آن چيست؟ ج: تعرض به داخل خانه‌هاى مردم جايز نيست، و امر به معروف و نهى از منكر متوقف بر تشخيص موضوع و تحقق شرائط آن است.

س 1068: امر و نهى زنانى كه حجاب كامل ندارند، چه حكمى دارد، و در صورتى كه انسان هنگام نهى زبانى از تحريك شهوت خود بترسد، چه حكمى دارد؟ ج: نهى از منكر متوقف بر نگاه با ريبه به زن نامحرم نيست، و بر هر مكلفى واجب است كه از حرام اجتناب كند، بخصوص زمانى كه مبادرت به انجام فريضۀ نهى از منكر مى‌كند.

كيفيت امر به معروف و نهى از منكر

س 1069: وظيفۀ فرزند در برابر پدر و مادر و يا زن در برابر شوهرش، اگر خمس يا زكات اموال را نپردازند، چيست؟ آيا براى آنان تصرف در مالى كه خمس يا زكات آن پرداخت نشده و مخلوط به حرام است با توجه به تأكيدات وارد در روايات مبنى بر عدم استفاده از آن، به سبب آلوده كردن روح انسان جايز است؟ ج: بر آنان واجب است كه هنگام مشاهدۀ ترك معروف يا انجام حرام توسط پدر و مادر يا شوهر، به امر به معروف و نهى از منكر در صورت تحقق شرائط آن مبادرت كنند، ولى تصرّف در اموال آنان اشكال ندارد، مگر آنكه يقين به وجود خمس يا زكات در خصوص مالى كه مصرف مى‌كنند، داشته باشند، كه در اين صورت واجب است كه از ولىّ امر خمس و

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 774
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست