responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 754

باشد، لازم است كه جنسيّت بچه را تعيين نمود، و در هر حال اگر به گونه اطمينان وضعيّت بچه روشن شود، بر طبق آن ميراث تقسيم مى‌گردد.

تبريزى : سهم حمل. .

فاضل : مسأله اگر در بين كسانى كه ارث مى‌برند كودكى باشد كه هنوز متولّد نشده باشد: الف: اگر بدانند پسر است يا دختر و يك نفر است يا دو نفر، سهم الارث او را براى او كنار مى‌گذارند و اگر بعد از تولّد معلوم شد اشتباه كرده‌اند يا كودك مرده به دنيا آمده، جبران مى‌كنند.

ب: اگر بدانند يك نفر است ولى ندانند دختر است يا پسر سهم الارث يك پسر را براى او كنار مى‌گذارند و اگر بعد از تولّد معلوم شد اشتباه شده جبران مى‌كنند.

ج: اگر ندانند كه چند نفر است و چه جنسى دارد بنا بر احتياط واجب سهم الارث دو پسر را براى او كنار مى‌گذارند و بعد از ازدواج اگر اشتباه شده بود جبران مى‌كنند.

مسائل اختصاصى

بهجت : مسأله 2265 شخص مفقود الأثرى كه زنده بودنش معلوم نيست و وارث هم دارد مالش را كنار مى‌گذارند و بنا بر أظهر تا مدّت چهار سال وضعيت او را پيگيرى مى‌كنند سپس مالش را بين ورثه تقسيم مى‌كنند، ولى اگر بعداً زنده بودن او معلوم شد آن تقسيم مال از بين مى‌رود و تمام مال به خود او برمى‌گردد و احتياط مستحب آن است كه منتظر بمانند تا وقتى كه علم عادى يا اطمينانى به مردن او پيدا شود.

بهجت : مسأله 2266 اگر چند نفر كه هر كدام وارث ديگرى است با هم مثلاً زير آوار بمانند، در صورتى كه معلوم نباشد كدام زودتر مرده، هر كدام از ديگرى ارث مى‌برد، ولى اگر معلوم شود كه كدام يك زودتر مرده، كسى كه ديرتر مُرده ارث مى‌برد.

فاضل : مسأله 2959 اگر چند نفر كه از همديگر ارث مى‌برند مثل پدر و پسر و زن و شوهر در يك حادثه بميرند و معلوم نباشد كداميك اول مرده‌اند همه از يكديگر ارث مى‌برند. در تقسيم ارث فرض مى‌كنيم كه اول يكى از آنها فوت نموده و بنا بر اين فرض اموال او را بين ورثۀ او تقسيم مى‌كنيم و سهم كسانى كه فوت كرده‌اند را به ورثۀ زندۀ آنها مى‌دهيم. سپس فرض مى‌كنيم كه ديگرى اول فوت نموده و بنا بر اين فرض اموال او را بين ورثۀ او تقسيم مى‌كنيم (در اين فرض كسى را كه در فرض سابق فرض كرده بوديم اول مرده است زنده فرض مى‌كنيم) و سهم الارث افرادى كه فوت شده‌اند را به ورثۀ زندۀ آنها مى‌دهيم.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 754
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست