الف: اگر تمام ورثۀ او هم كافر باشند ورثه طبق احكام ارث از او ارث مىبرند.
ب: اگر بعضى از ورثۀ او مسلمان باشند و بعضى كافر فقط ورثۀ مسلمان او ارث مىبرند و به ورثۀ كافر ارث نمىرسد.
ج: اگر همۀ ورثۀ او مسلمان باشند همۀ آنها طبق احكام ارث از او ارث مىبرند.
اگر ميّت مسلمان باشد:
الف: اگر همۀ ورثۀ او مسلمان باشند، همه طبق احكام ارث، از او ارث مىبرند.
ب: اگر بعضى از ورثه مسلمان باشند و برخى از آنها كافر باشند تنها ورثۀ مسلمان از او ارث مىبرند.
ج: اگر همۀ ورثۀ او كافر باشند هيچ يك از آنها از او ارث نمىبرند و تمام مال ميّت مسلمان در اختيار مجتهد جامع الشرائط قرار مىگيرد.
مسائل اختصاصى
بهجت : مسأله 2260 اسلام آوردن وارث قبل از تقسيم كردن ارث، در صورتِ تعدّد ورثۀ مسلمان، مثل اسلام آوردن آن وارث قبل از مردن آن ميّت است پس اگر قبل از تقسيم مال اسلام آورد، در استحقاق ارث مانند بقيۀ ورثه است، پس اگر طبقۀ او مقدّم است بر طبقۀ بقيه، تمام ارث مال او خواهد بود چه ميّت كافر باشد يا مسلمان. و اگر اسلام آوردنِ او بعد از تقسيم بخشى از مال باشد، نسبت به بقيۀ اموال ارث مىبرد و از آن بخش كه تقسيم شده ارث نمىبرد.
بهجت : مسأله 2261 افراد تمام مذاهب مختلفى كه محكوم به اسلام هستند، همه از يكديگر ارث مىبرند، چه حق باشند چه باطل، مگر غُلاة و خوارج و نواصب و مُنكرين ضرورىِ دين، كه محكوم به كفرند و از مسلمان ارث نمىبرند ولى مسلمان از آنها ارث مىبرد چنانكه از كافر ارث مىبرد.
بهجت : مسأله 2263 مرد و زن زناكار و خويشان آنها از فرزندى كه از زنا به دنيا آمده ارث نمىبرند، ولى اولاد چنين فرزندى و شوهر يا زن او، از او ارث مىبرند.
[مسأله 2784]
مسأله 2784 اگر كسى يكى از خويشان خود را عمداً و بناحق بكشد، از او ارث نمىبرد ولى اگر (1) از روى خطا باشد (2) مثل آنكه سنگ به هوا بيندازد و اتفاقاً به يكى از خويشان او بخورد و او را بكشد از او ارث مىبرد (3) ولى از ديۀ قتل ارث نمىبرد (4)
(1) سيستانى : ولى اگر قتل به حق باشد مانند قصاص يا اجراى حدّ يا دفاع، ارث مىبرد؛ و همچنين اگر. .
(2) بهجت : چه خطاى محض باشد يا خطاى شبيه به عمد، بنا بر أظهر از او ارث مىبرد، ولى از ديۀ او بنا بر أظهر ارث نمىبرد، اگر چه احتياط مستحب در صلح كردن است. و در قتل عمدى، كه ارث نمىبرد، فرقى نيست بين اين كه خودش مستقيماً اقدام به قتل نمايد و يا طورى واسطۀ قتل باشد كه قتل به او نسبت داده شود.
زنجانى : خواه شبيه عمد باشد، مثل آن كه او را كتك بزند، ولى او اتفاقاً بميرد و خواه