responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 750

ورثه باقى مى‌ماند، بايد آن چهار چيز را به پسر بزرگترش داد. [پايان مسأله]

(2) تبريزى : به طورى كه بعد از اداء دين براى وارثها ارث مى‌رسد، اشياء مزبوره مال پسر بزرگتر است. [پايان مسأله]

نورى : اگر قرضش كمتر از مال او باشد، چهار چيزى كه ذكر گرديد به پسر بزرگتر به عنوان حَبْوَهْ داده مى‌شود و قرض ميت را از اموال ديگرش بايد بپردازد. [پايان مسأله]

(3) بهجت : بنا بر أظهر. .

[عبارت «بنا بر احتياط واجب» در رساله آيات عظام: اراكى ، خوئى ، گلپايگانى و صافى نيست]

(4) سيستانى : اگر ميّت قرض داشته باشد، چنانچه قرضش به اندازۀ مال او يا زيادتر باشد، بايد پسر بزرگتر چيزهايى هم كه مال اوست و در مسألۀ پيش گفته شد، به قرض او بدهد و يا به مقدار قيمت آنها از مال خود بدهد و اگر قرض ميّت كمتر از مال او باشد، چنانچه بقيۀ اموالش غير از آن چند چيزى كه به پسر بزرگتر مى‌رسد كافى براى اداى قرضش نباشد، بايد پسر بزرگتر از آن چيزها يا از مال خود به نسبت به قرض او بدهد و اگر بقيه اموالش كافى به قرض باشد، باز هم احتياط لازم آن است كه پسر بزرگتر به كيفيّت گذشته در اداى قرض ميّت شركت كند. .

(5) [عبارت «بنا بر احتياط واجب» در رساله آيات عظام: خوئى ، گلپايگانى ، سيستانى ، بهجت و صافى نيست]

فاضل : مسأله اگر ميّت قرض داشته باشد و قرض او بيشتر از تمام مال او باشد يا وصيت كرده باشد كه قرض او را از اين وسائل بدهند با اين وسائل را به شخص ديگرى بدهند اين وسائل به پسر بزرگتر نمى‌رسد.

زنجانى : مسأله اگر ميّت قرض داشته باشد، چنانچه قرضش به اندازۀ مال او يا زيادتر باشد، بايد چيزهايى را كه مال پسر بزرگتر است و در مسألۀ پيش گفته شد، براى اداى قرضهاى او بدهند، و اگر قرضش كمتر از مال او باشد، بايد به نسبت از آن چيزها هم كه مال پسر بزرگتر است براى اداى قرض او بدهند، مثلاً اگر همۀ دارايى او 6 ميليون تومان است و به مقدار دو ميليون تومان آن از چيزهايى است كه مال پسر بزرگتر است و سه ميليون تومان هم قرض دارد، پسر بزرگتر بايد به مقدار يك ميليون تومان را از آن چيزها بابت قرض ميّت بدهد.

[مسأله 2783]

مسأله 2783 مسلمان از كافر ارث مى‌برد ولى كافر اگر چه پدر يا پسر ميت باشد (1) از او ارث نمى‌برد (2)

(1) خوئى ، تبريزى ، سيستانى : اگر چه پدر يا پسر ميت مسلمان باشد. .

(2) بهجت : ولى اگر ميت مسلمان پسر كافرى دارد و او پسرى مسلمان دارد، آن پسر مسلمان از جدّ خود ارث مى‌برد و همچنين اگر پسر ميتِ مسلمان، كافر باشد ولى عموى ميّت يا برادر ميت مسلمان باشد ارث به آنها مى‌رسد، و در صورت كافر بودن اين دو، پسران مسلمان عمو و برادر ارث مى‌برند.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 750
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست