responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 743

بدون اجازۀ او تصرف نكنند و چنانچه پيش از دادن سهم زن، اينها را بفروشند، معامله صحيح است و محتاج به اجازۀ زن نيست.

زنجانى : زمين و خانۀ مسكونى. .

زنجانى : احتياط آن است. .

خوئى ، سيستانى ، تبريزى : جايز نيست كه ورثه تا سهم زن را نداده‌اند، در چيزهايى كه زن از قيمت آنها ارث مى‌برد، مانند بنا و درخت بدون اجازۀ او تصرّف كنند.

زنجانى : در صورتى كه زن معامله را اجازه دهد، صحيح وگرنه بنا بر احتياط نسبت به سهم زن باطل است و اگر خريدار از اين موضوع آگاه نباشد، مى‌تواند به خاطر اين كه تمام چيزى را كه خريده، به دستش نرسيده، معامله را به بزند.

مسأله اختصاصى

بهجت : مسأله 2249 اگر زن غير از شوهر وارثى ندارد، بنا بر أقوىٰ همۀ مال به شوهر مى‌رسد، ولى اگر شوهر غير از زن وارث ندارد زن سهم خود را كه چهار يك 14 است مى‌برد و بقيه بنا بر أقرب، از آنِ امام عليه السلام است.

[مسأله 2773]

مسأله 2773 اگر بخواهند بنا و درخت و مانند آن را قيمت نمايند بايد حساب كنند كه اگر آنها بدون اجاره در زمين بمانند تا از بين بروند، چقدر ارزش دارند و سهم زن را از آن قيمت بدهند (1)

(1) مكارم : بايد چنين حساب كنند كه اگر آنها با دادن مال الإجاره در آن زمين باقى بماند چقدر ارزش دارد، پس سهم زن را از قيمت آن بدهند.

سيستانى : بايد همانطور كه نزد كارشناسان قيمت‌گذارى معمول است، آنها را بدون در نظر گرفتن خصوصيّت زمينى كه در آن هستند حساب كنند چقدر ارزش دارند، نه اين كه آنها را كنده شده از زمين فرض نمايند و قيمت گذارند، يا اين كه قيمت آنها را در حالى كه بدون اجاره در همين زمين باقى بمانند حساب كنند.

فاضل : مسأله براى قيمت‌گذارى درختان و ساختمان و تأسيسات مى‌توانند همانطور كه قيمت‌گذاران امروزه براى تقويم كلّ زمين و ساختمان عمل مى‌كنند يعنى زمين را جداگانه و درختان و تأسيسات و ساختمان را هم جداگانه قيمت كنند و نمى‌توانند به واسطۀ اينكه زن از زمين ارث نمى‌برد از قيمت درختان و تأسيسات و ساختمان كسر كنند.

بهجت : مسأله اگر براى پرداخت سهم زن بخواهند بنا و درخت و مانند آن را قيمت نمايند بايد اجزاى آن را قيمت كنند، ولى احتياط مستحب در اين است كه ببينند اگر آنها بدون اجاره در زمين بمانند تا از بين بروند چقدر ارزش دارند، و آن را براى پرداخت مبنا قرار دهند.

مسأله اختصاصى

صافى : مسأله 2783 زنى كه فرزندش پسر است با زنى كه فرزندش دختر يا خنثى است در حكم مساوى هستند.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 743
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست